Nová studie: Čím více miminko žvatlá, tím lépe mu půjde čtení

Zpočátku se novorozenec vyjadřuje jenom pláčem a křikem. Na konci šestinedělí maminka zpravidla zaznamená změnu: miminko si začíná spokojeně broukat, kolem druhého měsíce už dokonce vydává nesouvislé zvuky obsahující zřetelné samohlásky. Právě tady začíná tzv. předřečové období, které by se podle odborníků nemělo podcenit.

Zdroj: Shutterstock.com

Jak naznačuje nedávný výzkum vědců ze Státní univertirzity na Floridě, legrační žvatlání miminek v prvním a druhém roce života může souviset s pozdější schopností naučit se číst. Batolata, která si ráda a často "povídají", prý mívají ve škole méně problémů se čtením než děti tiché. Vědci doufají, že tento objev umožní lékařům rozpoznávat dyslexii u dětí už ve velmi raném věku.

Experimentu se zúčastnilo devět batolat, jejichž žvatlání bylo průběžně nahráváno. Vědci se při jeho analýze zaměřili na jeho komplexitu a na četnost výskytu souhlásek. Všech devět zkoumaných dětí se později v šesti letech podrobilo testu rozeznávání písmenek, přičemž se ukázalo, že děti, u nichž bylo žvatlání komplexnější a bohatší, zvládaly rozlišovat písmena lépe.

Zdroj: Pixabay.com

Už předchozí výzkumy potvrdily, že dětské žvatlání, které našemu sluchu nedává žádný smysl, je velice důležité pro rozvoj řeči. Batole svým legračním "bla bla" reaguje na okolí a snaží se s námi komunikovat - v podstatě napodobuje naši řeč a osvojuje si výslovnost jednotlivých souhlásek a samohlásek. V roce 2003 američtí vědci doporučili, aby maminky na žvatlání dětí reagovaly - třeba jen úsměvem nebo dotykem, ale i slovně. Pozitivní zpětná vazba rodiče totiž rozvoj řeči u dítěte výrazně podpoří, batole bude s radostí žvatlat čím dál víc a brzy od něj uslyšíme první smysluplná slůvka.