Prvními živočichy na planetě pravděpodobně byly mořské houby

Nový výzkum vědců z Kalifornie naznačil, že první formy mnohobuněčných živočichů se na naší planetě vyskytovaly mnohem dříve, než se myslelo. Šlo o určité druhy houbovců (Porifera), známých také jako mořské houby.

Mořská houba
Zdroj: Shutterstock.com

Pravěké horniny a oleje nalezené v oblasti Ománu, Sibiře a Indie, pocházející z doby před 635 miliony lety, obsahovaly sloučeninu, kterou produkují pouze houbovci. Jde o důkaz, že první živočichové na Zemi existovali o 100 milionů let dříve, než se dosud uvádělo.

Původně byly formy života na planetě omezené na jednobuněčné organismy, občas shluklé do kolonií. V období před 540 miliony lety pak došlo k tzv. kambrické explozi, kdy se díky nárůstu kyslíku v atmosféře a vodě začaly vyvíjet organismy složitější. Do této doby také datujeme počátek prvohor a vznik řady dodnes známých živočišných kmenů.

Mořské houbyMořské houbyZdroj: Youtube

Objev kalifornských vědců ale nyní posouvá zrod mnohobuněčných živočichů o sto milionů let. Dává tak za pravdu už dřívějším spekulacím, že se kambrická exploze týkala hlavně živočichů s tvrdou kostrou či schránkou schopnou fosilizace, zatímco organismy s měkkou stavbou těla mohly žít klidně už dříve, jen o nich nemáme důkazy, protože se z nich nemohly vytvořit věčné zkameněliny.

"Zaměřujeme se na fosílie molekul, jelikož první mořské houby byly pravděpodobně velmi malé, neměly skelet a nezanechaly po sobě zachovalé nebo snadno rozpoznatelné fosilní známky," uvedl vedoucí kalifornské studie Alex Zumberge. Odebrané vzorky prehistorické horniny a oleje podle něho obsahovaly steroidní sloučeninu s názvem 26-methylstigmastan, kterou vytváří pouze určitý druh mořských hub. "Tento biomarker dokazuje, že se houbovcům v pravěkých mořích dařilo už před 635 miliony lety," uzavřel Zumberge.