Američané objevili trolejbusy. Mají změnit tvář dopravy

Trolejbusy jsou v zemích východního bloku dobře známé, jezdí nejen u nás v Česku a na Slovensku, ale také třeba v Rumunsku.

Američané objevili trolejbusy. Mají změnit tvář dopravy

Společnost Siemens navrhla pro americké silnice systém trolejbusů. Pro Spojené státy je to téměř novinka, v současné době jezdí trolejbusy jen v pěti městech USA. Trolejbusový systém, který si objednalo Los Angeles, mají totiž využívat kamiony.

Hybridní kamiony by měli mít výsuvný pantograf, který by se na části silnic vedoucích městem mohl připojit na elektrické dráty vedené nad cestami. Tento systém nazvaný eHighwayn se už testoval v Německu, podle Siemensu údajně velmi úspěšně. Teď je na řadě Kalifornie: Los Angeles a Long Beach.

Systém kontrolující pantografy bude hlídat, jestli jsou připojené k síti.

Trolejové hybridní kamiony byly poprvé představeny na Electric Vehicle Symposium 2012. Celý systém se skládá z elektrických drátů napnutých na sloupech; je tedy takřka stejný jako „naše“ klasické trolejbusy. Když bude kamion napojený na troleje, bude využívat pouze elektrický pohon – jeho chod tedy bude bez zplodin a také výrazně tišší. Výhody by to mělo mít hlavně v centru větších měst, kam často nákladní auta zaváží zboží do obchodů a jejich exhalace znečišťují vzduch. Na rozdíl od českých trolejbusů se však nákladní vozy budou moci od sítě odpojit a pak pojedou na obyčejný dieselový motor.

Na co budeme jezdit? O slovo se hlásí auta na vodík, vzduch i světlo

Přebytky energie získané rekuperací (například při brždění) bude moci trolejbus posílat zpět do sítě, provoz by tedy měl být velice finančně výhodný. Náročnější bude vybudovat infrastrukturu potřebnou k napájení, zkušební provoz tedy bude probíhat pouze na jediném dálničním úseku.

Schéma toho, jak vypadá uložení hybridního motoru v autech. 

Pantografy vyrobené Siemensem jsou vymyšlené speciálně pro tento futuristický projekt. Na rozdíl od dnes používaných mnohem lépe drží na elektrickém drátu – nevadí jim tedy ani „divočejší“ terén nebo převýšení. Řidiči se od sítě mohou odpojit dobrovolně, anebo probíhá automaticky, když počítačový program zjistí, že do motorů neproudí žádná elektřina.

Podívejte se, jak vypadá testovaný systém v praxi:

 FOTO: Siemens

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Související články

Jsme na Facebooku

Večer v TV

Celý program

REKLAMA

Přihlášení k odběru newsletteru

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru a neuniknou vám žádné novinky z webu i časopisu National Geographic.