Skryté schopnosti rostlin: Co můžou domácí rostliny udělat pro vaše tělo a mysl

KOMERČNÍ SDĚLENÍ: Rostliny a květiny dělají lidi šťastnějšími, to je vědecky prokázaný fakt. Dovedou potěšit jako dárek při speciální příležitosti, ale také zlepšit náladu v pochmurný den. Dokáží však toho mnohem víc.

Rostliny jako aloe vera nebo zelenec jsou fantastickým doplňkem do ložnice, protože vám během spánku zlepšují kvalitu vzduchu v místnosti.
Zdroj: iStock

Mnohé z nich mají prokázané pozitivní účinky na lidské tělo i mysl. Online portál ShopAlike proto připravil zajímavou infografiku s přehledem těch nejlepších.

Vliv rostlin na mysl

Nejrozmanitější rostliny mohou mít obrovský vliv na lidskou mysl. Některé pomáhají už jen svým vzezřením, například orchidej, která má uklidňující vliv na oči. Superschopnosti jiných druhů se zase ukrývají v jejich vůni. To platí pro rozmarýn a levanduli.

V roce 2015 se uskutečnil výzkum, jehož účastníci měli vejít do tří místností a v každé absolvovat paměťový test. Jedna místnost voněla rozmarýnem, druhá levandulí a třetí byla bez specifické vůně. Každý z účastníků si musel v místnosti zapamatovat sled různých předmětů a později je zopakovat. Výzkum takto testoval vliv vůně na "budoucí paměť" - jinými slovy, kolik si lidé pamatovali, že si měli zapamatovat. Vědci se tak dopracovali k zajímavým výsledkům. Lidé v místnosti s vůní rozmarýnu dosáhli v testu nejvyššího skóre, a naopak lidem z místnosti s vůní levandule se vedlo nejhůře. Potvrdila se tedy schopnost levandule navozovat pocit relaxace a ospalosti.

Tuto superschopnost mají i některé další domácí rostliny, například jasmín a gardénie. Zatímco gardénie povzbuzuje produktivitu, jasmín pomáhá proti napětí a stresu a zlepšuje spánek. Dalším pomocníkem na tomto seznamu je valerián, jehož kořen ve formě čaje nebo tinktury používal k léčbě nespavosti již starořímský lékař a filozof Galén.1

Superschopnosti rostlin a jejich vliv na myslZdroj: PR

Vliv rostlin na tělo

V roce 1998 zveřejnila americká NASA studii prokazující, že rostliny skutečně pozitivně ovlivňují lidské zdraví.2 Některé prokazatelně zvyšují kvalitu vzduchu a usnadňují tak dýchání. Co musíte tedy udělat vy? Odpověď je jednoduchá: Nastěhujte si je do ložnice!

Rostliny jako aloe vera nebo zelenec jsou totiž výjimečné svou obrácenou fotosyntézou. To znamená, že kyslík uvolňují v noci a ne přes den, a zároveň absorbují oxid uhličitý. Jsou tak fantastickým doplňkem do ložnice, protože Vám během spánku vylepšují kvalitu vzduchu v místnosti a ještě k tomu zachycují některé z chemikálií, které se uvolňují například z laku na nábytku.

Je také prokázáno, že takové rostliny mají schopnost filtrovat některé z toxinů jako formaldehyd, trichlorethylen a benzen, které jsou součástí čistících prostředků a plastů běžně se vyskytujících v domácnosti. Již zmíněný zelenec dokáže během dvou dnů odstranit ze vzduchu až 90 % toxinů pouze tím, že je absorbuje. Kromě toho je mimořádně nenáročný na pěstování a roste velmi rychle.

Lopatkovec, palma areca nebo bambus jsou zase velmi efektivní při zlepšování kvality Vašeho okolí. Tyto rostliny čistí vzduch tak, že dokáží zlepšit jeho kvalitu až o 60% a vlhkost vzduchu dokáží zvýšit až o 5 %. Zvýšení vlhkosti vzduchu může pomoci v boji proti symptomům alergií nebo problémů s dutinami. Podle NASA je však absolutním šampiónem ve filtrování vzduchu a zachycování formaldehydu obyčejný břečťan popínavý.

Superschopnosti rostlin a jejich vliv na těloZdroj: PR