Na cestu mimo cesty

Možná, že jste ho už potkali na různých místech naší republiky – zelenou plechovou krabici na kolech s logy National Geographic – redakční vůz Land Rover Defender. A určitě ho potkáte 18. června v západočeských Přešticích na jednom z největších setkání příznivců této automobilové značky v rámci 15. ročníku Land Rover Cupu. Protože se jedná o ojedinělou akci svého druhu, zeptali jsme se zakladatele soutěže, Davida Roháče, aby ji v několika větách zkusil představit. A protože na LR Cup dorazí i šéfredaktor české verze National Geographic, Tomáš Tureček, dostal několik otázek i on.

Osobně jsem s Defenderem projel mnoho odlehlých končin. Zúčastnil jsem se expedic na severu Afriky, v Libyi, Maroku, Západní Sahaře, v Sýrii a Jordánsku. Po Evropě mám projetý Balkán, Ukrajinu a Rumunsko. To vše bez technických komplikací a závad.
Osobně jsem s Defenderem projel mnoho odlehlých končin. Zúčastnil jsem se expedic na severu Afriky, v Libyi, Maroku, Západní Sahaře, v Sýrii a Jordánsku. Po Evropě mám projetý Balkán, Ukrajinu a Rumunsko. To vše bez technických komplikací a závad.
Zdroj: Archiv

Jak vůbec vznikla myšlenka na LR Cup?

David Roháč: Od devadesátých let jsem aktivním sportovním střelcem a tento atraktivní sport provozuji zejména na střelnici v mém bydlišti v Přešticích. Když jsem si pak v roce 2000 koupil svůj první Land Rover Discovery, přišel jsem po čase na to, že okolo těchto vozů se pohybují lidé mně blízcí, se vztahem k cestování do vzdálených končin, lidé vyhledávající dobrodružství a lidé co rádi tráví čas v přírodě a umí se k ní také šetrně chovat. Jsem aktivní člověk se sklonem stále něco organizovat a tak mě napadlo využít znalosti a možnosti naší střelnice včetně jejího okolí a pro své přátelé uspořádat setkání, kde by mimo jiné probíhala střelecká soutěž a jezdil se off road. Tak se zrodil první ročník.

Jaký máte osobní vztah k terénním vozům? Proč dnes jezdíte Defenderem?

David Roháč: Od roku 2000 nejezdím s ničím jiným, než s landrovery. Za ta léta jsem vystřídal několik modelů této tradiční britské značky, kterou mám nutno říct až nekriticky v oblibě. V nabídce značky najdeme zejména luxusní modely, se kterými jsem také jezdil, ale nakonec jsem skončil u ultimativního spartánského modelu Defender. Není to auto pro každého, nevyniká bůhví jakou dynamikou jízdy a ani pohodlím ale v terénu je nepřekonatelný. Osobně jsem s Defenderem projel mnoho odlehlých končin. Zúčastnil jsem se expedic na severu Afriky, v Libyi, Maroku, Západní Sahaře, v Sýrii a Jordánsku. Po Evropě mám projetý Balkán, Ukrajinu a Rumunsko. To vše bez technických komplikací a závad. S velkou nadsázkou se ale dá konstatovat, že Defender opravíte kusem vázacího drátu a kladivem. Co ovšem nadsázka není, je fakt, že model Defender se včetně jeho předchůdců vyráběl až do letošního roku nepřetržitých 65 let! Proto mám svůj Defender.

Tomáš Tureček: Před dvaceti lety si mi podařilo dostat do národního kola výběru adeptů pro Camel Trophy a tam jsem poprvé „přičichl" k tomu, co při jízdě v náročném terénu dokáží skutečné offroady. Tehdy jsme jezdili s Discoverem první gererace, ale už tehdy jsem fascinovaně zíral na hranaté Defendery, které se vymykaly naprosto všem představám, jak dnes mají vypadat auta. Když jsme se rozhodovali, jaký vůz by měl být vlajkovou lodí pro naši redakci, nebyly žádné pochybnosti. National Geographic je konzervativní anglosaská značka a té Defender sluší nejlépe.

Jaká je podle vás budoucnost podobných typů aut?

David Roháč: Budoucnost čistě offroadových vozů nevidím moc růžově. Dnešní společnost se do značné míry řídí nabídkou a poptávkou. Ptejme se, kdo si dnes pořídí opravdu terénní vůz? Je to ten, kdo se s vozem pohybuje častěji v terénu, například energetické či důlní společnosti a armády států. V soukromém civilním sektoru je poptávka zanedbatelná. Proto některé automobilky, které mají ve své nabídce čistě terénní modely, zaznamenávají útlum jejich odbytu a nahrazují je segmentem SUV.

Když jsme se rozhodovali, jaký vůz by měl být vlajkovou lodí pro naši redakci, nebyly žádné pochybnosti. National Geographic je konzervativní anglosaská značka a té Defender sluší nejlépe.Tomáš Tureček: Souhlasím s Davidem. Pokud člověk není naprostý blázen, tak si podobné auto jen těžko koupí. Po pravdě většina lidí, která chce mít rádoby offroad, do terénu nikdy nevjede. A na cestu k chatě jim bohatě stačí SUV. Je to taková hra na dobrodružství, ovšem se zárukou pohodlí a moderních vymožeností. Také proto je segment SUV dnes tak úspěšný.

Čím je Land Rover Cup jiný, než ostatní setkání majitelů offroadů?

David Roháč: LR Cup je u nás jediným tradičním setkáním majitelů vozů značky Land Rover. Ty nejsou na našich silnicích zcela běžné, proto také účast na jejich setkáních dává příležitost majitelům těchto aut sdílet na akci své zkušenosti s těmito vozy i zážitky z dalekých cest. Také tu má účastník možnost otestovat terénní dovednosti svého stroje na našich offroadových tratích. V rámci setkání si může zasoutěžit ve střelbě z různých druhů zbraní a to bez nutnosti vlastnit zbrojní průkaz, jelikož střelba probíhá pod dohledem našich zkušených instruktorů a s našimi zbraněmi podle platné legislativy. Součástí programu je též spanilá jízda, kulturně hudební program v podobě velkolepé ohňové show, produkce hudební kapely a závěrečný ohňostroj. Co je ale ze všeho nejdůležitější je přátelská atmosféra.

Zdroj: Youtube

Co považujete za dosavadní největší úspěch?

David Roháč: Pokud se mám držet tématu soutěže, pak je můj největší úspěch dosáhnutí mety 15. ročníku. Před několika lety jsem měl velice vážné zdravotní komplikace, byl jsem dlouho hospitalizován a celých pět týdnů jsem byl v kómatu. Přesto, že jsem dvakrát prožil klinickou smrt, jsem stále tady. Naučil jsem se opět mluvit, číst a psát a také pořádám tuto soutěž.

Čím Vás oslovilo spojení se značkou National Geographic?

David Roháč: V obsahu časopisu převládá téma přírody a cestování a proto se tady přímo nabízí spojení s LR Cupem, na kterém jsou vždy hojně zastoupeni zcestovalí lidé. Jsem rád, že k této spolupráci došlo, velice si jí vážím a těším se, že letos dorazí i zástupce NG – samozřejmě v Defenderu.

Tomáš Tureček: Souhlasím, že účastníci soutěže jsou i naší krevní skupinou, takže se na setkání také velmi těším. Navíc jsou mi podobné aktivity blízké.

Čeho byste chtěl v blízké budoucnosti dosáhnout?

David Roháč: Velmi rád bych se vrátil s Defenderem do Afriky na další offroadovou expedici. Nicméně politická a bezpečnostní situace v některých zemích Afriky cestování moc nepřeje, přejme proto Africe v tomto více štěstí.

Tomáš Tureček: I tady se dobře s Davidem shodneme. I pro mě je Afrika velkou láskou, hlavně ta jižní, mimochodem nikde na světě jsem neviděl tak úžasně upravené Defendery jako právě v JAR. Dokonce tam mají i specializovaný časopis! V blízké budoucnosti mám skromnější přání: hlavně ve zdraví přežít letošní LR Cup!

Více informací najdete na www.landrovercup.eu a na facebooku.