Zemědělství se šířilo násilnou invazí

Zemědělství se šířilo do Evropy s invazí z Blízkého východu - především z oblasti dnešního Turecka. Nově příchozí postupně vytlačili lovce a sběrače na okraj kontinentu.

Zemědělství se šířilo násilnou invazí
DNA zemědělců - zelená značí podobnost

Dlouho se mělo za to, že se zemědělství do Evropy dostalo jako nový technologický postup, kterému se naučili místní tlupy lovců, sběračů. Tento scénář, který naznačuje i filmová série na motivy románů Eduarda Štorcha, je však zřejmě na hony vzdálen realitě. Alespoň nová genetická studie dokládá, že první zemědělci lovce a sběrače vytlačili na okraje Evropy.

Mezinárodní tým vědců analyzoval DNA vzorky ostatků příslušníků prvních zemědělských komunit v Evropě, které se objevily přibližně před 8 000 let. Následně je porovnával se vzorky původních lovců sběračů a pak s genetickým kódem prvních farmářů v Turecku, kde se zemědělství vyvinulo přibližně před 11 000 lety. Ale to nebylo všechno následně vědci porovnávali tyto vzorky s DNA dnešních lidí na 55 vytipovaných lokalitách.

Catal Hyuk v Turecku

Výsledky byly jednoznačné - zemědělci si byli navzájem geneticky bližší, než komunity původních lovců sběračů, které se do Evropy dostaly už před zemědělskou revolucí.

"Konečně jsme vyřešili otázku, odkud se vzali první zemědělci v Evropě - byli to spíše nájezdníci s novými převratnými myšlenkami, než lovci doby kamenné, kteří zde už žili a rychle se naučili nové postupy,“ shrnuje závěry podrobné studie, jeden z jejích spoluautorů Wolfgang Haak z University of Adelaide.

Podle Haaka vzorky DNA pomohly vytvořit i mapu postupného tažení zemědělců z Anatolie přes jihovýchodní Evropu, Karpatskou pánev a Uherskou nížinu do Střední Evropy.