ŠTÍTEK: automobilový průmysl

Autosalon v Ženevě v roce 2019.
Ženevský autosalon byl svého času jednou z největších událostí v automobilovém průmyslu. Za jeho „zlaté éry“ vystavovalo na ploše ženevského výstaviště okolo 120 vystavovatelů, mezi nimiž nechyběla žádná z automobilek. Během několika dní se zde vždy stihlo vystřídat 600 000 návštěvníků. Tato éra už je ale pryč a po několika letech úpadku, kterému zasadila finální ránu pandemie covid-19, přišla zlomová, ovšem nepřekvapivá informace. Ženevský autosalon končí, a to patrně nadobro.

Od zlatých časů k poloprázdným halám: Autosalon v Ženevě definitivně končí

Automagazín
Hyundai Active Air Skirts
V době, kdy automobilový průmysl spěje do elektrické éry, se u elektromobilů hraje o každý jednotlivý kilometr dojezdu. Automobilky hledají možné i nemožné způsoby, kterak snížit spotřebu vozidel a zvýšit tak dojezd na nabití. Novinku přináší korejský Hyundai – výsuvné zástěrky před předními koly mají snížit aerodynamický odpor.

Nový způsob snížení odporu vzduchu. Hyundai šetří každý kilometr

Automagazín
Ilustrační snímek
Česká republika byla v minulých desetiletích částečně závislá na těžbě uhlí, proto jí velmi pomáhají desítky miliard korun z Fondu spravedlivé transformace uhelných regionů. Daleko větší je však dnešní závislost Česka na automobilovém průmyslu, který projde podobně zásadní změnou jako uhelné regiony, když se výroba klasických aut změní na výrobu elektromobilů. Ta totiž potřebuje daleko méně zaměstnanců.

Automobilový průmysl čeká změna. Europarlament chce fond pro tranformaci regionů

Česko a EU
Ilustrační snímek
/ANALÝZA/ Nová norma Euro 7 je přetřásána již mnoho let, a to zejména kvůli původně plánované „drakonické“ variantě. Ta by měla velký dopad na automobilky a jejich zákazníky, potažmo přeneseně na celý evropský automobilový průmysl. Nyní si můžeme částečně vydechnout. Ministr dopravy Martin Kupka oznámil, že ministři Evropské unie schválili mírnější variantu, která zachovává současné emisní limity.

Euro 7 schváleno v mírnější podobě. Co to znamená pro řidiče a automobilky?

Život řidiče
Automobilové emise. Ilustrační snímek
Ministři Evropské unie zodpovědní za konkurenceschopnost schválili novou emisní normu Euro 7. Na sociální síti X to oznámil český ministr dopravy Martin Kupka, který vyjednaný kompromis označil za velký úspěch. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už nejsou tak přísné jako v původním návrhu a rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec zavedení normy. Českou republiku, která velmi usilovala o zmírnění limitů,  na jednání v Bruselu spolu s Kupkou zastupoval i ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Ministři EU schválili emisní normu Euro 7. Limity jsou ale mírnější

Česko a EU
Honda N-Box
Je mnoho věcí kolem japonské kultury, které se nám v našich zeměpisných šířkách zdají neuchopitelné. Jedna z nich se týká i automobilového průmyslu – konkrétně třeba maličkých vozidel „kei cars“. Tato na pohled zvláštní auta mají v Japonsku ohromný tržní podíl, a vůbec nejprodávanější model Honda N-Box se právě představil v nové generaci.
26 fotografií

Nová Honda N-Box a fenomén kei cars. Proč jsou maličká auta v Japonsku populární

Automagazín
Z exkurze žáků oboru Opravářské práce ze Střední odborné školy a Středního odborného učiliště Vlašim ve výrobní firmě Denso Czech ve Zruči nad Sázavou.
/FOTO, VIDEO/ Exkurzi ve výrobní firmě Denso Czech ve Zruči nad Sázavou absolvovali v úterý 30. května žáci třídy 2. OP, oboru Opravářské práce, ze Střední odborné školy a Středního odborného učiliště ve Vlašimi. Společnost patří mezi přední výrobce komponentů v automobilovém průmyslu. Mezi hlavní výrobky patří stěračový systém a stírací ramena.
4 fotografie

Závěr exkurze ve zručském výrobním podniku zpestřil manuální test zručnosti

Čtenář reportér
Z exkurze žáků oboru Opravářské práce ze Střední odborné školy a Středního odborného učiliště Vlašim ve výrobní firmě Denso Czech ve Zruči nad Sázavou.
/FOTO, VIDEO/ Exkurzi ve výrobní firmě Denso Czech ve Zruči nad Sázavou absolvovali v úterý 30. května žáci třídy 2. OP, oboru Opravářské práce, ze Střední odborné školy a Středního odborného učiliště ve Vlašimi. Společnost patří mezi přední výrobce komponentů v automobilovém průmyslu. Mezi hlavní výrobky patří stěračový systém a stírací ramena.
4 fotografie

Závěr exkurze ve zručském výrobním podniku zpestřil manuální test zručnosti

Čtenář reportér
Český premiér Petr Fiala
Evropská komise navrhuje novou emisní normu Euro 7, která se zjednodušeně označuje také jako norma na zákaz spalovacích motorů. Platit by měla už od roku 2025 a po celé Evropské unii panují obavy, že se jedná o příliš revoluční změnu, která bude mít tvrdé dopady na ceny automobilů i zaměstnanost v automobilovém průmyslu. Premiér Petr Fiala, který je aktuálně právě v Bruselu, ale věří, že se norma ještě upraví.
16 fotografií

Petr Fiala: Emisní norma pro Česko přijatelná není. Je šance, že se upraví

Ekonomika
Z Kvasin.
/FOTOGALERIE/ Přes vesnici sem tam projede auto, ale jinak tu vládne nezvyklý klid. Je ale jen zdánlivý. Místní automobilka omezila letos provoz už několikrát a nejinak tomu bude do konce roku. Místní zpomalení tohoto kolosu pociťují především v hustotě dopravy, která jinak působí kvůli chybějícím obchvatům velké problémy na zdejších silnicích. Jak pak současnou situaci vnímají sami zaměstnanci? "Pokud běží výplata, je to dobré," tvrdí.
21 fotografií

Kvasiny oddychují. Automobilka omezila výrobu

Rychnovsko
Kolos v Kvasinách brzdí covid v Asii. Omezování výroby dopadá na další firmy
Dalšímu omezování výroby se ani v následujících týdnech nevyhne kvasinský závod společnosti Škoda Auto. Automobilový průmysl zasáhl nedostatek čipů, a tak se na odstavných plochách hromadí tisíce a tisíce nedokončených aut. V jejich obří parkoviště se proměnilo i hradecké letiště. Situace by se mohla zklidnit po opětovném rozběhnutí výroby polovodičů. Jenže k tomu může dojít až v druhé polovině příštího roku. Firmy závislé na zakázkách automobilek hledají náhradní programy.
8 fotografií

Kolos v Kvasinách brzdí covid v Asii. Omezování výroby dopadá na další firmy

Rychnovsko
Zaměstnanec automobilky Mercedes-Benz pracuje s ochrannou rouškou na montážní lince
Pokračující nedostatek čipů v letošním roce připraví globální automobilový průmysl na tržbách o 210 miliard dolarů (přes 4,5 bilionu Kč). Předpověděla to podle serveru CNBC poradenská společnost AlixPartners. Výrazně tak zhoršila svůj květnový výhled, podle kterého měl automobilový průmysl letos kvůli nedostatku čipů přijít o tržby v hodnotě 110 miliard dolarů.
11 fotografií

Tvrdý dopad čipové krize: Výrobce aut připraví na tržbách o 4,5 bilionu korun

Ekonomika
Odstavné parkoviště nových vozů Škoda
Kvůli celosvětovému nedostatku čipů se letos v Česku podle Sdružení automobilového průmyslu nevyrobí minimálně 70.000 osobních aut. Podle výkonného ředitele sdružení Zdeňka Petzla je nedostatek čipů významný faktor, se kterým se odvětví potýká přes půl roku. Výrobu musely omezit jak největší tuzemská automobilka Škoda Auto, tak kolínská Toyota. Týdeník Škodovácký odborář dnes uvedl, že výroba ve Škodě Auto se nerozjede ani v týdnu po celozávodní dovolené plánované na první dva týdny v srpnu. Nedostatek čipů komplikuje výrobu aut a projevuje se už i ve firmách, jež dodávají automobilkám také jiné díly, vyplývá z ankety ČTK.

Nedostatek čipů: Krize zasáhla i firmy navázané na autoprůmysl

Ekonomika
Vrchlabská radnice opravuje památkově chráněný dům na Kozím plácku, který je spjatý se začátky automobilového průmyslu ve Vrchlabí.
/FOTOGALERIE/ Památkově chráněný dům na Kozím plácku v Nádražní ulici, kde průkopník automobilového průmyslu ve Vrchlabí Ignác Theodor Petera vyráběl kočáry, žebřiňáky, saně, sedla a postroje, opravuje za 3,5 milionu korun vrchlabská radnice. Dostane novou fasádu, dojde k výměně oken, následovat bude rekonstrukce vnitřních prostor. Na opravy dohlížejí památkáři. Podle starosty Vrchlabí Jana Sobotky mají v domě vzniknout byty a v přízemí případně kanceláře.
7 fotografií

Z domu zakladatele automobilového průmyslu ve Vrchlabí budou byty

Krkonoše
Pilot rally Filip Mareš
Byla před ním první sezona mezi opravdovou elitou. Semčický pilot Filip Mareš měl letos jet na své Fabii seriál mistrovství světa. Stihl však pouze značně zkrácenou Švédskou rallye, navíc bez pověstného sněhu. A pak se kolotoč světového šampionátu, stejně jako celý sportovní život, kvůli koronaviru zastavil. „Lidí, kterých se to dotýká, je mnohem víc a zasahuje to citlivější témata než to, že závodníci nemůžou závodit,“ říká Mareš v rozhovoru pro Deník.
9 fotografií

Nemá smysl se hroutit, ví automobilový závodník Mareš

Motorismus
Odstavné parkoviště nových vozů Škoda
Odhadované měsíční propady tržeb automobilek v Česku přesahují kvůli odstávkám výroby v době koronavirové epidemie 50 miliard korun. U dodavatelů se odhaduje pokles o 45 procent, tedy více než 17 miliard korun za měsíc. Výroba osobních aut v Česku klesla v 1. čtvrtletí o 11 procent na 322 908 vozů. V březnu se propadla o 47 452 aut, tedy o více než 36 procent. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu (SAP).
23 fotografií

Český automobilový průmysl počítá ztráty. Výrobci přišli za měsíc o 67 miliard

Ekonomika
Pavel Juříček na jednání Poslanecké sněmovny
Pokud budou české automobilky a jejich dodavatelské firmy zavřeny delší dobu, hrozí tuzemskému automobilovému průmyslu mnohamiliardové ztráty. Možným řešením by bylo zavedení tzv. kurzarbeitu, řekl Deníku Pavel Juříček, předseda představenstva výrobce autodílů Brano dodávajícího řadě světových automobilek a místopředseda hospodářského výboru Poslanecké sněmovny (ANO).
24 fotografií

Měsíční odstávka automobilek? Přinese ztrátu 110 miliard, říká Pavel Juříček

Ekonomika
Český stavení průmysl je na vzestupu - ilustrační foto
České stavebnictví zaznamenalo v lednu zdánlivý neúspěch, oproti loňskému roku kleslo o 13,2 procenta. Na vině je však především vysoká srovnávací základna z loňského ledna, který byl mimořádně teplý, a stavbaři tak mohli pracovat bez omezení. Mírný pokles o 1,1 procenta zaznamenala také průmyslová výroba, především kvůli propadu automobilového průmyslu. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu.
6 fotografií

Začátek roku ve znamení propadu. Stavebnictví ani průmyslu se v lednu nedařilo

Ekonomika
Ilustrační foto.
Zdice - Zda ve Zdicích vznikne nová průmyslová hala, posoudí Krajský úřad Středočeského kraje. Posuzovat přitom bude vlivy na životní prostředí, také známé jako EIA. Hala, koncipovaná na výrobu a kompletaci lehkých dílů pro automobilový průmysl, ke které bude mimo jiné patřit i lakovna, svařovací a obráběcí centrum, by měla dle záměru v počáteční fázi pojmout maximálně 50 zaměstnanců, a to primárně regionálních.

Ve Zdicích je v jednání nová hala pro automobilový průmysl

Podnikání
Německá ekonomika - ilustrační foto
Růst německé ekonomiky dosáhl během roku 2018 hranice 1,5 procenta. Informoval o tom Spolkový statistický úřad Destatis. Původní odhady přitom předpovídaly, že růst bude o 0,3 procentního bodu vyšší. Za hlavní příčiny tohoto zpomalení jsou označovány zhoršující se podmínky v rámci globálního obchodu a také problémy automobilového průmyslu způsobené zavedením nové metodiky měření emisí a spotřeby paliva na území Evropské Unie.

Německo zpomaluje. Tamní ekonomika vykázala nejnižší růst za posledních pět let

Ekonomika
Ilustrační foto
České hospodářství je za zenitem a v rámci ekonomického cyklu pomalu, ale nezadržitelně zpomaluje. Lví podíl na tom má automobilový průmysl, jemuž skončilo zlaté období. Ekonomové se ve svých předpovědích shodují také v tom, že Česká národní banka (ČNB) bude i letos pokračovat ve zvyšování úrokových sazeb. Rozcházejí se však v otázce, kolikrát ještě úvěry zdraží.
11 fotografií

Autoprůmysl táhne ekonomiku dolů, ale úroky ještě porostou, předvídají ekonomové

Ekonomika