ŠTÍTEK: dálnice

D35 Opatovec – Staré Město - vizualizace
Dva nejdelší úseky dálnice D35 z Pardubického kraje na Moravu postaví soukromník, a to formou projektu PPP. Investora začne stát hledat v létě. Soukromník se navíc dalších 25 let postará o letní i zimní údržbu dálnice. Vláda využití projektu PPP pro posledních 35 kilometrů dálnice D35 schválila minulý rok v srpnu. Dálniční úseky z Opatovce u Svitav do Starého Města a navazující úsek do Mohelnice mají být hotové do konce roku 2029. Projeďte se po nich už nyní ve videovizualizaci.
12 fotografií

VIZUALIZACE: Dálnice D35 ze Svitav do Mohelnice se začne stavět v roce 2025

Svitavsko
Projekt Via Salis na dálnici D4.
Stát se chystá v příštích letech mnohem více spolupracovat se soukromými investory. Chce s jejich pomocí budovat nové dálniční či železniční úseky. Důvod, proč se Česko k tomuto kroku odhodlává, je prostý – stav státního rozpočtu. Hospodaření státu totiž skončilo za první čtvrtletí v rekordním schodku 166,2 miliardy korun. Vládou představený konsolidační balíček na uzdravení veřejných financí počítá se škrty a koncem štědrých podpor.
15 fotografií

Jak konečně postavit chybějící dálnice? Pomoci státu mají soukromí investoři

Ekonomika
Semaforová křižovatka u Dražkovic je největším špuntem na trase z Pardubic do Chrudimi.
/MAPY, PLÁNY/ Rychlodráha mezi Pardubicemi a Chrudimí, po které řidiči jezdí od roku 2006, se výhledově dočká rozšíření na čtyřpruh podobný, jaký je mezi Pardubicemi a Hradcem. Čtyřpruh plynule naváže na již hotový úsek u Parama a bude končit na křižovatce Chrudim-sever (MÚK Vestec). Rozšíření nebude ani tolik nákladné, všechny mosty nad silnicí totiž už na to jsou dimenzované. Zbývají jen dvě otázky: Kdy se "dálnice" dočkáme a jak bude nahrazena semaforová křižovatka u Dražkovic. Podívejte se na plány všech tří variant.
4 fotografie

Po "dálnici" z Chrudimi do Pardubic? Zmizely by i semafory u Dražkovic

Chrudimsko
Dálnice A1 v Polsku. Ilustrační foto.
Rada ministrů Polské republiky přijala návrh zákona, který počítá se zrušením mýtného pro osobní automobily a motocykly na dálnicích ve vlastnictví státu. Úprava vejde v platnost nejdříve 1. července a bude se týkat zatím dvou dálničních úseků. Jde o část dálnice A4 mezi Vratislaví a Gliwicemi a dálnice A2 mezi Koninem a Strykowem. Jak upozornil server Zdopravy.cz, v lokalitách se nyní vybírá mýtné a se soukromníky hodlá vláda o zrušení poplatků jednat. V případě problémů by mohla přistoupit až k vyvlastnění.

U sousedů zadarmo. Státní dálnice v Polsku by mohly být od léta bezplatné

Podnikání
Semaforová křižovatka u Dražkovic je největším špuntem na trase z Pardubic do Chrudimi.
/MAPY, PLÁNY/ Rychlodráha mezi Pardubicemi a Chrudimí, po které řidiči jezdí od roku 2006, se výhledově dočká rozšíření na čtyřpruh podobný, jaký je mezi Pardubicemi a Hradcem. Čtyřpruh plynule naváže na již hotový úsek u Parama a bude končit na křižovatce Chrudim-sever (MÚK Vestec). Rozšíření nebude ani tolik nákladné, všechny mosty nad silnicí totiž už na to jsou dimenzované. Zbývají jen dvě otázky: Kdy se "dálnice" dočkáme a jak bude nahrazena semaforová křižovatka u Dražkovic. Podívejte se na plány všech tří variant.
4 fotografie

Po "dálnici" z Pardubic do Chrudimi? Zmizely by i semafory u Dražkovic

Pardubicko
Úsek za Skalkou.
/FOTOGALERIE/ Práce na dostavbě dálnice D4 od křižovatky Háje (u Příbrami) do Písku jsou v květnu roku 2023 hotovy téměř z poloviny. Oznámilo to sdružení firem Via Salis, které dálnici dostavuje jako první český PPP projekt – tedy takový, kdy práce objednané státem zajistí soukromý partner se vším všudy (od projektu přes financování a vlastní realizaci až po provoz a údržbu), přičemž stát začne zakázku splácet až ve chvíli, kdy bude nová dálnice v provozu.
15 fotografií

Stavba dálnice D4 je v polovině. Část úseku u Milína otevře už na podzim

Příbramsko
Úsek za Skalkou.
/FOTOGALERIE/ Práce na dostavbě dálnice D4 od křižovatky Háje (u Příbrami) do Písku jsou v květnu roku 2023 hotovy téměř z poloviny. Oznámilo to sdružení firem Via Salis, které dálnici dostavuje jako první český PPP projekt – tedy takový, kdy práce objednané státem zajistí soukromý partner se vším všudy (od projektu přes financování a vlastní realizaci až po provoz a údržbu), přičemž stát začne zakázku splácet až ve chvíli, kdy bude nová dálnice v provozu.
15 fotografií

Stavba dálnice D4 je v polovině. Část úseku u Milína otevře už na podzim

Písecko
Středisko správy a údržby dálnice 17 Chotoviny spadající pod Ředitelství silnic a dálnic v neděli 14. května připravilo den otevřených dveří s nabitým programem.
Promluvit si s ministrem dopravy Martinem Kupkou o tom, co řidiče na cestách trápí, osobně se potkat s jezdci letošního Dakaru Martinem Macíkem a Davidem Pabiškou, ale třeba i zjistit, co všechno obnáší práce dálničáře. To vše a mnohem víc čekalo v neděli 14. května na účastníky velké slávy v Chotovinách na Táborsku. Místní Středisko správy a údržby dálnic (SSÚD) 17 Chotoviny uspořádalo den otevřených dveří u příležitosti svého 10. výročí od vzniku. Pro veřejnost byla připravená pestrá výstava techniky, hry a soutěže pro nejmenší i bohaté občerstvení. Nechyběli dopravní policisté, zájemci se mohli seznámit s detaily stavby D3 a bavil je třeba i fotokoutek.
75 fotografií

Správa a údržba dálnic v Chotovinách slavila výročí. Přijely i hvězdy Dakaru

Táborsko
Vlaky RegioJetu.
/TÉMA DENÍKU/ Zdeněk Král z Blanska jezdí často pracovně do Prahy. Zákazníkům vozí z rodinné firmy například měřidla, různé zboží a sjednává si s nimi také pracovní schůzky. Cestuje autem. Jedna jízda z Brna do hlavního města a zpět ho na naftě podle něj přijde zhruba na osm set korun. „Cesta vlakem je sice fajn, ale zabere hodně času. Když toho mám po Praze víc, je pro mě komfortnější auto. Jen musím vyjíždět kolem čtvrté ráno, abych se vyhnul kolonám na dálnici D1, která je v tomto pekelná. Jednou jsem tam po nějaké havárce v zimě mrzl osm hodin,“ řekl muž.

Z Brna do Prahy? Za prací jezdí lidé po dálnici i vlakem

Brněnsko
Jedno auto za druhým. Tak to vypadá na frekventované silnici I/43 v Moravské Chrastové, Březové nad Svitavou i Rozhraní
Zatímco dálnice D35 v Pardubickém kraji už má jasné termíny dostavby, navazující dálnice D43 na Brno, která byla nedávno překlasifikována na I/73, je zatím stále jen na papíře. Jisté je jen to, že stát při její stavbě využije zbytky tělesa Hitlerovy dálnice, která měla kolem Svitav spojovat polskou Wroclaw, Brno a Vídeň. Neustále se mění i představy, zda bude autostráda čtyř nebo jen tříproudá. A v úseku ze Svitavska na polské hranice možná nebude dokonce žádná. Hrozí tak, že zatímco Poláci na svém území až k hranicím postaví plnohodnotnou dálnici, z Králík do Svitav nebude nová silnice žádná. 
11 fotografií

Kvůli D35 hrozí u Svitav kolaps. Autostráda na Brno je přesto jen na papíře

Regiony
Jedno auto za druhým. Tak to vypadá na frekventované silnici I/43 v Moravské Chrastové, Březové nad Svitavou i Rozhraní. Hluk odstraní nová okna. Hustý provoz ale zůstane.
/MAPY, PLÁNY/ Zatímco dálnice D35 v Pardubickém kraji už má jasné termíny dostavby, navazující dálnice D43 na Brno, která byla nedávno překlasifikována na I/73, je zatím stále jen na papíře. Jisté je jen to, že stát při její stavbě využije zbytky tělesa Hitlerovy dálnice, která měla kolem Svitav spojovat polskou Wroclaw, Brno a Vídeň. Neustále se mění i představy, zda bude autostráda čtyř nebo jen tříproudá. A v úseku ze Svitavska na polské hranice možná nebude dokonce žádná. Hrozí tak, že zatímco Poláci na svém území až k hranicím postaví plnohodnotnou dálnici, z Králík do Svitav nebude nová silnice žádná a tranzit do Rakouska na stávající klikaté silnici zahltí Lanškroun a další obce.
17 fotografií

Kvůli polské S8 hrozí na Orlicku kolaps, pořádná silnice přesto do Králík nebude

Orlicko
Znatelně hlouběji si od příštího roku sáhnou do kapsy motoristé, kteří využívají české dálnice. Zdražení roční dálniční známky ve čtvrtek oznámila vláda. Ilustrační snímek
Za jízdu po dálnici si řidiči v Česku připlatí. Vláda totiž v rámci svého konsolidačního balíčku navrhuje zdražení celoročního dálničního kuponu o osm set korun. Od ledna tak šoféři za novou elektronickou vinětu zaplatí 2300 korun. Zatímco podle ministerstva dopravy se jedná o logické zdražení, jelikož se s cenou nehýbalo více než deset let, podle zástupců motoristů je neadekvátní.

Dálniční známka výrazně podraží. Osm set navíc? To radši okresky, reagují řidiči

Ekonomika
Vizualizace úseku Džbánov - Litomyšl
/VIZUALIZACE/ Dálniční obchvat Vysokého Mýta postaví nejspíš sdružení firem Eurovia, M-Silnice a Stavby mostů. Informoval o tom dnes šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Šetikilometrový úsek ze severního předměstí Vysokého Mýta do Džbánova před Litomyšlí za 1,829 miliardy bez DPH se začne stavět ještě letos, hotový bude v roce 2026. Stavební povolení na úsek bylo vydáno v březnu. Projeďte se po tomto kousku dálnice už nyní ve vizualizaci.  
4 fotografie

Další podstřelená cena. Na stavbě dálnice kolem Mýta stát ušetří půl miliardy

Orlicko
Na D1 z Vyškova do Kroměříže omezují dopravu až do července práce státních silničářů.
/VIDEO/ Na četné uzavírky na silnicích, mostech i dálnici se nadcházející měsíce připraví řidiči na Vyškovsku. Cestování mezi městy i obcemi jim zkomplikují opravy a rekonstrukce. Zatímco mostem na Olomoucké ulici ve Vyškově projíždí auta po dlouhodobé uzavírce už od posledního pátku, na D1 z Vyškova do Kroměříže omezují provoz až do července například práce státních silničářů.
6 fotografií

Uzavírky na Vyškovsku: řidiče letos omezují na mostech, silnicích i dálnici

Vyškovsko
Z opravy Barrandovského mostu v Praze.
Cestování napříč Českem se zhruba za týden na několik měsíců značně zkomplikuje. Řidičům nezbude nic jiného než se obrnit trpělivostí. Od poloviny května je totiž čeká v Praze na silnicích peklo. Začne druhá etapa rekonstrukce Barrandovského mostu, naprosto klíčové silniční tepny. Omezení provozu ovšem nezpůsobí komplikace jen v hlavním městě, ale bude mít vliv i dálkový tranzit.
12 fotografií

Dopravě v Česku hrozí komplikace: Kvůli opravě „Barranďáku“ a omezení u Brna

Ekonomika
Poklepání základního kamene na úseku dálnice D35 Janov - Opatovec
/FOTO, VIDEO, MAPY, PLÁNY/ Třináct mostů, kilometry protihlukových stěn a dva a půl roku práce. Stavba prvního dálničního úseku D35 na Svitavsku začíná. Po dálnici mezi Janovem u Litomyšle a Opatovcem u Svitav se lidé svezou na konci roku 2025. Celá dálnice D35 až do Mohelnice mát být hotová do konce roku 2029. Ve Svitavách to v pátek řekl ministr dopravy Martin Kupka i šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
17 fotografií

Poklepáno. Po dálnici D35 z Litomyšle do Svitav řidiči pojedou v listopadu 2025

Svitavsko
Kvůli budoucí výstavbě dálnice D7 se v Postoloprtech posunulo fotbalové hřiště. Staré zázemí nahradilo nové
Postoloprty, město s necelými pěti tisíci obyvatel na Lounsku v Ústeckém kraji, slavnostně otevřou moderní fotbalový stadion, který jim mohou závidět třeba i divizní kluby. Přitom se tady kope okresní přebor. „Na tuzemské poměry se jedná o ojedinělý úkaz, nepovedl se nám malý, ale opravdu velký zázrak,“ řekl v rozhovoru pro Deník pyšný starosta Zdeněk Pištora.
55 fotografií

Kvůli dálnici mají nový fotbalový stánek. Povedl se zázrak, říká starosta

Fotbalové perličky