Genetika

Mutanti z Fukušimy: Začalo to motýly, co přijde dál?
Očekávané se stalo realitou. Působení radioaktivního záření po jaderné havárii ve Fukušimě si začíná vybírat svoji daň v podobě zvířecích mutací. V polovině srpna byl objeven motýl s jednoznačnými známkami poškození v důsledku záření.

Mutanti z Fukušimy: Začalo to motýly, co přijde dál?

Dešifrování virových kódů pokročilo.
Jako bod obratu v boji proti virovým infekcím vypadá předběžně vydaná zpráva o výzkumu vědců z univerzit v Leedsu a Yorku: Podařilo se jim rozluštit kód patogenů rýmy a dalších onemocnění. S jistou nadsázkou se dá říci, že za vším je specifická sekvence v řetězci RNA, kterou měli genetici již delší dobu před očima, ale netušili, že její narušení, viry deaktivuje.

Ve válce s viry rozlouskli vědci obdobu kódu Enigma

Otroci budoucnosti: Umělé bakterie
Uměle naprogramované bakterie produkující levná biopaliva nebo pohlcující skleníkové plyny – to jsou přísliby výzkumu Craiga Ventera, který stvořil buňku se syntetickou DNA, která se začala množit.

Otroci budoucnosti: Umělé bakterie

Pavoučí housenky
Vlákna pavoučích sítí patří k nejpevnější materiálům na Zemi. Američtí vědci tvrdí, že to již umí jejich geneticky upravené housenky bource morušového.

Pavoučí housenky

Buněčné hodiny
24hodinový cyklus sdílíme na planetě Zemi se vším živým. Změny teploty, tlaku, reakční doby, únavy a spánku zůstávají neměnné milióny let.

Buněčné hodiny

Budeme dýchat pod vodou?
Vědci tvrdí, že i lidé by mohli jednou dýchat pod vodou i bez tlakových lahví. Stačilo by smíchat člověčí genetickou výbavu s řasami.

Budeme dýchat pod vodou?