Česká expedice na Antarktidě: Zazimování stanice a odvoz tunového nákladu s pomocí chilské armády

Jak to vypadá, když se stěhuje celá expedice? Podívejte se na Antarktidu s námi.

Všech dvacet členů vědecké expedice Masarykovy univerzity (MU) ukončilo 17. února 2013 pětitýdenní pobyt na české vědecké stanici Johanna Gregora Mendela. Chilské vojenské námořnictvo, které naší expedici zajišťuje transport, rozhodlo o dřívějším ukončení sezóny vzhledem k omezením, které lodní dopravě působí přetrvávající velké množství mořského ledu ve Weddellově moři.

Už jsme psali: Češi na Antarktidě: Nečekaný návrat české expedice. Co se stalo?

Bezpečnost především

Rozhodnutí sice zkrátilo vědcům čas určený pro práci přibližně o dva týdny, avšak v extrémních podmínkách Antarktidy má bezpečnost absolutní prioritu. Jak se potvrdilo při konzultaci s představiteli chilské armády, odložení termínu opuštění české stanice by zřejmě vážně ohrozilo možnost úspěšného návratu, a vědcům by tak hrozilo, že by si museli nedobrovolně prodloužit pobyt.

Čeští výzkumníci dokázali získat i přes zkrácený čas velké množství vědeckých dat a vzorků, na kterých budou moci dále pracovat v zázemí svých domovských ústavů a laboratoří.

Tuna nákladu

Opuštění stanice předcházelo především pečlivé zazimování obou laboratoří a technických systémů (větrných, solárních a diesel generátorů pro výrobu elektrické energie, vodního a odpadového hospodářství atd…).

Spouštění státních vlajek reprezentujících národnosti členů expedice 2012-13 při opouštění stanice JGM.

Foto: Andrei Diakin, Masarykova univerzita

Dvacet členů expedice a více než tuna nákladu - zavazadel, vzorků a vědeckých přístrojů bylo kvůli přetrvávajícím nepříznivým plavebním podmínkám transportováno dvěma vojenskými vrtulníky na palubu chilské válečné lodi Aquiles, která na ně kvůli nepříznivému počasí čekala tři dny ve vzdálenosti 70 km - na samém hrotu Antarktického poloostrova.

Drsné moře

Po překonání nezvykle rozbouřeného Bransfieldova průlivu Aquiles svůj náklad na ostrově Krále Jiřího (souostroví Jižní Shetlandy) předal ledoborci Almirante Oscar Viel, na jehož palubě česká expedice vyplula přes Drakeův průliv k Ohňové zemi.

Jihoamerického kontinentu dosáhli její členové po třech dnech silného vlnobití, které vychylovalo osu lodi o více než 40° vlevo a vpravo. Díky zkušenostem polárníků a pomoci lékaře výpravy ale trpělo mořskou nemocí jen několik z nich.

Plavba v průlivech kolem Ohňové země trvala vlivem zhoršené viditelnosti další dva dny, takže až 22. února 2013 stanuli čeští odborníci na pevné zemi ve vojenském přístavu chilského města Punta Arenas. Odtud je čeká v nejbližších dnech let přes Santiago de Chile, Madrid a Frankfurt do vlasti.

Jménem všech členů výpravy čtenáře z chilského Punta Arenas srdečně zdraví Pavel Kapler (správce stanice JGM a vedoucí české vědecké expedice Antarktida 2012-13).

Redakčně upravil Hynek Adámek