Sopka Mt. Erebus je místo nejtragičtější letecké havárie na Antarktidě. Proč k n

Stratovulkán Mount Erebus je svědkem i aktérem nejhorší letecké katastrofy nad jižním pólem Země. 28. listopadu 1979 do ní narazilo dopravní letadlo DC-10.

Zdroj: archiv

Let novozélandské letecké společnosti z Aucklandu do Antarktidy a zpět s otočným bodem nad Rossovým ostrovem se tehdy prodával jako jedinečný vyhlídkový zážitek.

Letenka stála 359 novozélandských dolarů, což dnes odpovídá asi 1218 USD. Letadlo bylo plné jen z 85 %, aby  se cestující mohli pohodlněji pohybovat po palubě a fotografovat z oken. Navíc byl vždy na palubě zkušený průvodce-polárník, který odborně vysvětloval co cestující pod sebou vidí. Na tomto letu měl být Sir Edmund Hillary, první pokořitel Everestu, ale protože termín letu mu kolidoval s jeho přednáškovým turné po USA, tak jej nahradil jeho přítel a účastník antarktických expedic Petr Mulgrew. 

Že se letadlo pohřešuje oznámila 28. listopadu v 9 hodin Air New Zealand s tím, že doufá že se nalezne. Ve 12:55 už ale posádka letadla námořnictva Spojených států objevila neidentifikované pozůstatky stroje na svahu Mount Erebus.

Následující den, asi dvacet hodin po havárii se podařilo na místě katastrofy přistát prvním helikoptérám a ve výšce 445 metrů potvrdit, že se jedná o vrak letu 901 a že všech 257 přítomných lidí na palubě zahynulo. Záchranné operace - převezení nalezených ostatků k identifikaci trvaly do 9. prosince 1979.

Jaké byly příčiny havárie?

Přestože se havárie letu 901 stala v jedné z nejodlehlejších oblastí na světě, tak díky zachované fotodokumentaci v nalezených fotoaparátech kamerách a údajů z černých skříněk bylo získáno dostatečné množství stop k vyhodnocení příčin.

Jako hlavní se ukázaly chyby v navigaci – fatálně odlišné zadané souřadnice letu do automatického pilota, o čemž posádka neměla tušení, a tak nepředpokládala že přímo na trase mají přelet přes Mt. Erebus. Naopak, domnívala se, že už prolétá nad zamrzlou hladinou zálivu McMurdo. Vše navíc zkomplikoval jev white-out, kdy pozorovateli splývají oblaka se zasněženým terénem tak, že není možné rozpoznat jeho konfiguraci.

Pro vzpomínku tragédie byl v zálivu nad bývalou Scottovou základnou vztyčen dřevěný kříž. V roce 1986 byl nahrazen hliníkovým, protože originál neodolal kombinací nízkých teplot, větru a vlhkosti. Památník na 16 cestujících, kteří nemohli být identifikovaní a jejichž těla nebyla nikdy nalezena je na hřbitově v Glen Edenu v Aucklandu. Vedle roste zasazená japonská třešeň na památku 24 japonských cestujících, kteří při letu zemřeli.

 

Antarktida bez vyhlídek

Tragédie znamenala konec komerčně provozovaných vyhlídkových letů v Antarktidě - Air New Zealand okamžitě zrušila všechny své lety do Antarktidy a společnost Qantas pak pozastavila své antarktické lety v únoru 1980. V omezené míře je obnovila až v roce 1994.

Skoro všechny trosky letadla stále leží na místě dopadu na svahu sopky a během teplých období, kdy sníh odtává jsou dodnes viditelné. Registrace havarovaného letadla ZK-NZP nebyla znovu vydána.

Podívejte se na grafickou simulaci nehody:

 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Související články