Evropští bobři si hledají partnera na celý život a nikdy ho nepodvedou

Ačkoli mnoho zvířat žije v tlupě, či v páru, jen méně než pět procent zůstává v dlouhodobém partnerství – a když už, podvádějí svou drahou polovičku za každým rohem. To ale neplatí pro bobra evropského, ten si hledá družku na celý život a podle nové genetické analýzy si jsou oba absolutně věrní.

Bobr je přírodní raritou: absolutní zastánce monogamie.
Zdroj: Thinkstock

Tým vědců pod vedením Pavla Muclingera z Karlovy univerzity v Praze odebral vzorky několika koloniím bobra evropského, žijících v ruské oblasti Kirov. Následně analyzovali genetické vztahy v rodinách. V každé kolonii patřilo potomstvo geneticky svým rodičům, žádné mládě nemělo jiného otce než jeho sourozenci.

O monogamii si americké protějšky našeho bobra mohou nechat jen zdát. V Severní Americe sice bobři žijí také v párech, ale sex s jinou samičkou či samečkem jim není cizí, naopak. Podle americké studie má každé druhé mládě jiného otce. Protože bobr americký i evropský jsou blízcí příbuzní, Muclingera tato odlišnost velmi překvapila. "Jejich životní styl je velmi podobný, je docela s podivem, že se v tomto ohledu tolik liší."

Na druhou stranu, bobři z Evropy jsou mnohem agresivnější. Populace amerických bobrů je větší a více drží pohromadě, alespoň v některých oblastech. A polygamie má i své výhody: pokud se samička spáří se zdravějším samcem než je její partner, zajistí svým potomkům lepší geny. Ale i věrnost má něco do sebe: "Genetická monogamie snižuje riziko přenosu parazitů," říká Muclinger a dodává: "Díky tomu je více pravděpodobné, že partner neodejde, což je velmi důležité u druhů, kde se na rodičovské péči aktivně podílí obě pohlaví."