Nový dinosaur je "znamenitý" raptor

Podobně jako zombie deroucí se z hrobu dostal se na světlo nový druh dinosaura, když paleontolové objevili pařát vyčnívající ze skály v poušti Gobi ve Vnitřním Mongolsku.

Nový dinosaur je "znamenitý" raptor

Dostal jméno  Linheraptor exquisitus. Jde o dvounohého masožravce, který žil během pozdní křídy v dnešní severovýchodní Číně (viz mapa).

Linheraptor exquisitus"Hledali jsme na těchto velmi vysokých pískovcových stěnách, které obrousily větry, a uviděli dráp trčí ze strany útesu," vzpomíná Jonah Choiniere, postgraduální student na George Washington University ve Washingtonu DC, na okamžik, kdy v roce 2008 dráp objevil.

Dráp nebyl moc vystouplý. Ale tým kost po kosti objevil téměř kompletní kostru - jeden z nejúplnějších, jaká kdy byla u raptorů nalezena.

Bylo to štěstí, protože kostra mohla během krátké doby zmizet roztříštěná na padrť. "Eroze je velmi rychlá tam," řekl Choiniere. "Celý exemplář se mohl změnit na prach snadno během několika let."

Nový zabiják

Pradravec velký asi 2,5 m a vážící 25 kg byl rychlé, agilní zvíře, který lovil lovil hlavně Triceratopsy, kteří také žili v oblasti.

Linheraptor exquisitusStejně jako jeho známější příbuzný velociraptor, i Linheraptor měl na zadních nohách dlouhý dráp, který snad používal při lovu kořisti. Paleontologové předpokládají, že jeho kořistí mohli být malí rohatí dinosauři příbuzní triceratopsům.

V rámci rodiny dromaeosaurů je Linheraptor nejvíce příbuzný jinému nedávno objevenému mongolskému druhu - Tsaagan mangas. Tento dinosaurus byl mnohem primitivnější než velociraptor, zatímco Linheraptor je jakýmsi přechodným stádiem. Vědci proto předpokládají, že jim nový objev pomůže rekonstruovat vývojový strom dromaeosaurů.

Je možné, že tento konkrétní Linheraptor zahynul udušením pod lavinou písku. Písečné duny v regionu jsou nestabilní.

"Je to skvělé pro paleontology, ale musí být strašné uvíznout v takové pasti," řekl Choiniere.