Řešení krize? Vědci vylepšili schopnosti enzymu, který "požírá" PET lahve

Plastové odpadky zaplavují svět. Omyl odborníků možná pomůže tento problém vyřešit. Vědcům z Británie a ze Spojených státech se podařilo díky náhodě zlepšit schopnosti enzymu rozkládat termoplasty známé pod zkratkou PET.

Jen v Evropské unii se každý rok vyrobí 25,8 milionů tun plastů, z nichž 70 % jde na skládky nebo do spaloven.
Zdroj: Profimedia.cz

V roce 2016 učinili japonští vědci přelomový objev, když se jim podařilo nalézt nový druh bakterie, která požírá plasty. A teď tu máme pokračování…

Mezinárodní tým – vědci z britské univerzity v Portsmouthu a z Národní laboratoře obnovitelných zdrojů energie z oddělení ministerstva energetiky USA – v posledních měsících velmi podrobně zkoumali jeden z enzymů, který se na rozkladu plastů podílí, aby zjistili, jak se vyvinul.

Při manipulaci s enzymem, kdy v jednu chvíli neúmyslně narušili jeho molekuly, se ukázalo, že touto chybou zlepšili jeho schopnost „požírat“ plast. Zmutovanému enzymu nyní trvá několik dní, než plast zcela rozloží, což je v porovnání s přirozeným rozkladem obrovský posun.

SOS na poslední chvíli

Enzym je schopen "strávit" polyethylentereftalát neboli termoplast známý pod zkratkou PET, který se ve velkém začal využívat ve 40. letech minulého století a dnes se z něj vyrábí miliony tun plastových lahví, kosmetických nebo čistících prostředků.

Problém je, že PET plasty mají extrémně dlouhou dobu rozkladu a znečišťují velké plochy naší planety. V ohrožení nejsou jen zvířata a životní prostředí, ale například i lidé, kteří jedí mořské plody.

Každou minutu se po celém světě prodá 1 milion plastových lahví, z nichž pouhých 14 % je recyklovatelných.

Teď se nabízí možnost, jak problém začít řešit. „Je skvělé, že jsme přišli na to, že schopnosti enzymu lze podpořit přidáním aminokyselin,“ řekl profesor z Portsmouthu John S. McGeehan, který tým vede.

Profesor John McGeehan u urychlovače částic, který odhalil atomovou strukturu enzymu, který by mohl v budoucnu pomoci v boji proti znečištění.Zdroj: REUTERS/Stuart McDill

„Jde o vzrušující posun, protože máme důkaz, že ještě existuje potenciál pro další optimalizaci,“ vidí situaci nadějně McGeehan. Tým proto v současné době pracuje na dalším zlepšení schopností. Za cíl si dal zjistit, zda by enzym dokázal rozložit PET plasty v objemu, který vyprodukuje průmysl.

Názory odborníků

„Věříme, že svitla naděje, že bychom v dalších letech mohli průmysl vrátit zpět do podoby, kdy jeho odpad bude opět udržitelně recyklovatelný,“ věří McGeehan.

Nezávislí odborníci, kteří nejsou součástí výzkumu, vidí situaci podobně pozitivně, zároveň ale upozorňují, že vývoj enzymu jako potencionálního řešení celosvětového znečištění je zatím v počáteční fázi:

"Dobrou zprávou je, že enzymy jsou netoxické, biologicky odbouratelné a mohou být produkovány ve velkém množství mikroorganismy," řekl Oliver Jones, odborník na analytickou chemii na univerzitě RMIT v australském Melbourne a dodává: "Existuje proto silný potenciál začít využívat enzymovou technologii ke zbavení se těch nejvíce používaných plastů."

Douglas Kell, profesor bioanalytické vědy na univerzitě v Manchesteru, dodal, že se dá očekávat další posun ve vývoji zlepšení schopností enzymu. Teď už je jen potřeba udělat další krok a proměnit plány v praxi.