Věda odhalila vitamin, díky kterému si lépe zapamatujete své sny

Víte, že se vám během noci zdálo spoustu živých snů, ale nikdy si je po probuzení nemůžete přesně vybavit? Podle nejnovější studie existuje jednoduchý způsob, jak příběhy noci zachytit dřív, než navždy zmizí.

Výzkum publikovaný v časopise Perceptual and Motor Skills zjistil, že užívání vysokých dávek vitaminu B6 před spaním pomohlo k tomu, aby si lidé lépe pamatovali na své sny.
 
Vědci z univerzity v Adelaide našli 100 dobrovolníků, z nichž polovina užívala 240mg pilulky s vitaminem B6 po dobu pěti po sobě následujících dnů, zatímco druhá polovina dostávala pouze placebo.
 
Přestože nešlo o rozsáhlou studii, výsledky ukázaly, že ti, kteří užívali vitamíny, si následně lépe vybavili své sny než skupina s užíváním placeba. Přitom ani jedna skupina nevěděla, co je cílem výzkumu.
 
Účastníci řekli, že jejich sny byly "jasnější a snadněji zapamatovatelné". Jeden z dobrovolníků dokonce prohlásil: „Moje sny byly tak skutečné, že se nemůžu dočkat, až zase půjdu spát a snít!“
 
Autor studie Denholm Aspy z oddělení psychologie na univerzitě v Adelaide dodal: "Vitamin B6 neovlivnil živost, bizarnost ani barevnost snů, jen pomohl je více zvědomit."

Produktivní snění

Průměrný člověk stráví podle Aspyho sněním zhruba šest let svého života, což znamená, že pokud budeme pracovat na tom, jak sny ovládat, mohli bychom je využít pro svůj prospěch.
 
"Například lucidní snění má spoustu potenciálních výhod," zmiňuje Denholm Aspy.

Lucidní snění (bdělý, vědomý spánek) je pojmenování pro stav, kdy si spící člověk uvědomí, že sní a to mu dá možnost se ve svém snu vědomě a bez omezení (záleží na jednotlivých dispozicích) pohybovat či ho měnit.


"Můžete jej využít pro překonání nočních můr, léčbu fóbií, kreativní řešení problémů, zdokonalování motorických schopností, a dokonce i při léčení těla po fyzickém traumatu," uvádí odborník.
 
Abyste však mohli efektivně snít, musíte si nejdříve své sny zapamatovat. Vědci proto doporučují začít přidávat vice vitaminu B6 do stravy.
 
Vitamin B6 je v potravinách, jako jsou celozrnné obiloviny, luštěniny, banány, avokádo, špenát, brambory, mléko, sýry, vejce, červené maso a ryby.

Mohlo by vás zajímat: