Vesmírná móda: jaká velmoc má nejhezčí skafandry

Za tu dobu, co se létá do vesmíru, už kosmonauti, astronauti a taikonauti vystřídali pěknou řádku skafandrů. Jaké používají teď a které jsou nejhezčí?

Vesmírná móda: jaká velmoc má nejhezčí skafandry

Pro návštěvníky vesmíru existují dva druhy skafandrů. Ten, který se používá častěji, je lehčí. Jde o únikové skafandry, v nichž jsou kosmonauti oblečení při startu a při přistání. V podání NASA mají oranžovou barvu – proto, aby se daly dobře najít, když posádku po přistání hledají záchranné týmy. Druhým typem skafandru jsou těžké obleky EVA, které slouží pro procházky ve vesmíru.

Spojené státy americké: ACES a EMU

Advanced Crew Escape Suit (ACES) je klasický oranžový únikový skafandr. Díky této barvě se mu mezi astronauty říká „dýně“. NASA ho poprvé použila roku 1994, kdy nahradil už zastaralý model LES (Lauch Escape Suit). Astronauti ho nosí při startu a přistání a také v nebezpečných momentech výpravy. Jeho důležitou součástí je batoh. Ten obsahuje padák, nafukovací vor a rádiový maják. Američtí astronauti přistávají nejčastěji na moři – proto je u skafandru a jeho doplňků kladen takový důraz na přežití na vodě.

Samotný oblek váží 12,7 kilogramu, ale když se k němu přidají další doplňky, stoupne jeho hmotnost o dalších 29 kilogramů. To už pak připomíná spíš váhu rytířského brnění z vrcholného středověku…

Extravehicular Mobility Unit (EMU) je ještě o deset let starší než ACES, vznikl už roku 1984. Je však tak povedený a prověřený, že s menšími úpravami funguje 28 let. Teplota se v něm reguluje pomocí kapalinou chlazené látky, která se nosí pod ním. Aby se mohl použít, musí jeho uživatel před použitím 45 minut dýchat téměř čistý kyslík, u skafandrů, které jsou na stanici ISS, jsou to dokonce čtyři hodiny.

Pod skafandr si astronaut bere také jednotku MAG – neboli Maximum Absorbency Garment. Je to v podstatě velmi sofistikovanou plenku. Skafandr udrží astronauta v kosmickém prostoru naživu asi 8,5 hodiny. Váží neskutečných 145 kilogramů; ve vesmíru je to ale naštěstí jedno…

Rusko: Sokol a Mořský orel

Sokol-KV-2 je ruský skafandr pro rizikové situace. Byl navržen už roku 1971 poté, co kvůli skafandrům zemřeli tři kosmonauti mise Sojuz 11. Při návratu na Zem poklesl v kabině tlak a do té doby používané skafandry je před tím neochránily. Poprvé se Sokol-KV-2 do vesmíru dostal roku 1980.

Jeho vzorem jsou přetlakové obleky Sokol, které používali piloti stíhaček MIG. Je o něco lehčí než jeho americký konkurent (váží jen 10 kilogramů), ale neposkytuje o nic menší komfort. Jeho bílá barva nemá oficiálně žádný zvláštní smysl – a to přesto, že se občas v populární literatuře píše o tom, že má sloužit jako maskování před ledními medvědy. Ruské kosmické lodě totiž přistávají nikoliv do moře, ale do tundry; a zejména v minulosti to trvalo několik hodin, než se k posádce dostali záchranáři. Ze stejného důvodu je na palubě ruských raket i pistole.

Orlan-MK je těžký ruský skafandr určený pro vesmírné procházky. Vyvinuli ho v 60. letech 20. století pro misi přistání prvního Sověta na Měsíci. Do vesmíru v něm vyráželi kosmonauti ze sovětské stanice Soljut a dnes i z ISS. Existuje několik modelů – ty nejlehčí byly určené pro procházku na Měsíci a vážily kolem 50 kilogramů, ty nejtěžší slouží pro manuální práci na vnější straně vesmírné stanice a váží až 120 kilogramů.

Oproti americkým skafandrům má Orlan menší operační dobu, maximum je 7 hodin. Jeho výhodou je zase to, jak rychle se dá obléci. Zatímco astronautovi trvá asi hodinu, než se nasouká do amerického skafandru, kosmonaut to díky zadnímu vchodu zvládne za pouhých 5 minut.

Čína: Sokol a Vodní víla

Sokol po čínsku: Pro vesmírnou misi Shenzhou 5 Čína odkoupila několik starších ruských skafandrů Sokol a vylepšila je po svém. Do vesmíru pak letěl čínský skafandr. Čína, na rozdíl od USA a Ruska, nezveřejňuje o svém vesmírném programu příliš detailů, takže získat další podrobnosti není úplně snadné.

O čínském Sokolovi se říká, že je o něco lehčí než jeho ruský vzor, ale údajně se v nich hůře pohybuje. Pokud vás zajímá, kolik takový skafandr stojí, máme pro vás příjemné překvapení: občas se staré skafandry Sokol objevují na servery eBay, kde se dají pořídit za "pouhých" 30 000 dolarů – v přepočtu necelých 600 000 korun.

Feitian znamená čínsky „létat a obloha“ – je to narážka na létající víly apsary. Tyto víly jsou namalované i na rameni skafandru. Je určen pro vycházky do mezihvězdného prostoru. Čínští objevitelé vesmíru - nazývaní ve své vlasti tajkonauti - je na sobě měli zatím pouze dvakrát.

Také tento skafandr vznikl typicky čínskou metodou – okopírováním ruského vzoru. Tím je výše zmíněný Orlan. Podle serveru news.xinhuanet.com by měl být ještě odolnější než ruský vzor. Vydrží prý teplotu až 200 stupňů a současně ochrání svého nositele i před extrémním chladem.

Foto: Wikipedia