Dinosauři

Spinosaurus
Vědecký svět doposud považoval dinosaury za ryze suchozemské živočichy. Nový výzkum pod vedením paleontologa Nizara Ibrahima jim nyní představil výjimku: obřího Spinosaura, který uměl plavat pod vodou a možná i lovil ryby stejným stylem jako krokodýl. Delší než dospělý Tyrannosaurus rex, sedmitunový predátor Spinosaurus aegyptiacus se vyznačoval rozměrnou plachtou na zádech a podlouhlým čenichem připomínajícím čelist krokodýla. Po celá desetiletí končily rekonstrukce jeho objemného těla dlouhým zúženým ocasem, jako mívalo i mnoho jeho příbuzných.

Tajemný Spinosaurus: Plavec mezi dinosaury

Na počátku osmdesátých let bylo vyhubnení dinosaurů a dalších obřích tvorů velkou záhadou. Na konci dekády však bylo toto tajemství odhaleno: do Země narazil asteroid nebo kometa a následkem této srážky bylo ochromení planety silným mrazem. Objev masivního kráteru, a tedy i místa dopadu, u pobřeží Mexika byl pro většinu vědců pádným důkazem. Ovšem ve stejném čase se odehrála další katastrofa globálních rozměrů: řada sopečných erupcí, které zastíní vše, co lidstvo doposud zažilo.

Víme, co zabilo dinosaury! A nebyl to jen asteroid

Camarasaurus Supremus byl přímý předek, nebo dvakrát použitý evoluční vzor?
Objev fosilií v Jižní Dakotě přidává důležitý článek do mozaiky éry dinosaurů, v tomto případě těch největších býložravců - mezi něž patřil s malinkatou hlavou v kontrastu ke kolosálnímu tělu brachiosaurus nebo diplodok s ocasem připomínajícím bič. Dosud nepojmenovaný kolos vědce překvapil, protože se proháněl po pláních dnešní Ameriky před 139 miliony lety.

Nový dinosaurus zaplňuje mezeru dlouhou 23 milionů let

Létající "žirafy"
Ohromní pterosauři měli rekordní dolet mezi létavci, kteří kdy žili na Zemi. Stvoření vysoká jako žirafy podle větců dokázala uletět až 16 000 kilometrů.

Létající "žirafy"

SPECIÁL: Dinosauři
Nohy jako hrom
Brontomerus mcintoshi se vyznačoval neobvykle silnými končetinami, které zřejmě využíval k nakopávání soků i predátorů.

Nohy jako hrom