Dinosauři

Spinosaurus
Vědecký svět doposud považoval dinosaury za ryze suchozemské živočichy. Nový výzkum pod vedením paleontologa Nizara Ibrahima jim nyní představil výjimku: obřího Spinosaura, který uměl plavat pod vodou a možná i lovil ryby stejným stylem jako krokodýl. Delší než dospělý Tyrannosaurus rex, sedmitunový predátor Spinosaurus aegyptiacus se vyznačoval rozměrnou plachtou na zádech a podlouhlým čenichem připomínajícím čelist krokodýla. Po celá desetiletí končily rekonstrukce jeho objemného těla dlouhým zúženým ocasem, jako mívalo i mnoho jeho příbuzných.

Tajemný Spinosaurus: Plavec mezi dinosaury

Na počátku osmdesátých let bylo vyhubnení dinosaurů a dalších obřích tvorů velkou záhadou. Na konci dekády však bylo toto tajemství odhaleno: do Země narazil asteroid nebo kometa a následkem této srážky bylo ochromení planety silným mrazem. Objev masivního kráteru, a tedy i místa dopadu, u pobřeží Mexika byl pro většinu vědců pádným důkazem. Ovšem ve stejném čase se odehrála další katastrofa globálních rozměrů: řada sopečných erupcí, které zastíní vše, co lidstvo doposud zažilo.

Víme, co zabilo dinosaury! A nebyl to jen asteroid