Dinosauři

Spinosaurus
Vědecký svět doposud považoval dinosaury za ryze suchozemské živočichy. Nový výzkum pod vedením paleontologa Nizara Ibrahima jim nyní představil výjimku: obřího Spinosaura, který uměl plavat pod vodou a možná i lovil ryby stejným stylem jako krokodýl. Delší než dospělý Tyrannosaurus rex, sedmitunový predátor Spinosaurus aegyptiacus se vyznačoval rozměrnou plachtou na zádech a podlouhlým čenichem připomínajícím čelist krokodýla. Po celá desetiletí končily rekonstrukce jeho objemného těla dlouhým zúženým ocasem, jako mívalo i mnoho jeho příbuzných.

Tajemný Spinosaurus: Plavec mezi dinosaury

Na počátku osmdesátých let bylo vyhubnení dinosaurů a dalších obřích tvorů velkou záhadou. Na konci dekády však bylo toto tajemství odhaleno: do Země narazil asteroid nebo kometa a následkem této srážky bylo ochromení planety silným mrazem. Objev masivního kráteru, a tedy i místa dopadu, u pobřeží Mexika byl pro většinu vědců pádným důkazem. Ovšem ve stejném čase se odehrála další katastrofa globálních rozměrů: řada sopečných erupcí, které zastíní vše, co lidstvo doposud zažilo.

Víme, co zabilo dinosaury! A nebyl to jen asteroid

Camarasaurus Supremus byl přímý předek, nebo dvakrát použitý evoluční vzor?
Objev fosilií v Jižní Dakotě přidává důležitý článek do mozaiky éry dinosaurů, v tomto případě těch největších býložravců - mezi něž patřil s malinkatou hlavou v kontrastu ke kolosálnímu tělu brachiosaurus nebo diplodok s ocasem připomínajícím bič. Dosud nepojmenovaný kolos vědce překvapil, protože se proháněl po pláních dnešní Ameriky před 139 miliony lety.

Nový dinosaurus zaplňuje mezeru dlouhou 23 milionů let

Největší dinosaurus, kterého kdy nosil svět
Nově nalezené zkamenělé kosterní pozůstatky v Patagonii odhalily paleontologům nejen nový druh dinosaura, ale zároveň jde možná o největšího suchozemského živočicha. Nový kolos měl podle odhadů 40 metrů a dosahoval výšky 20 metrů. Jeho hmotnost pak vědci odhadují na 77 tun.

Největší dinosaurus, kterého kdy nosil svět