Výzkum

Olivy obsahují lék na rakovinu
V extra panenském olivovém oleji existuje složka, která má schopnost likvidovat celou řadu nádorových buněk v lidském organismu. Zázračná látka se jmenuje oleocanthal a podle závěrů výzkumu zveřejněných v časopise Molecular and Cellular Oncology vědci poodhalili mechanismus účinků oleocanthalu i důvod proč neničí zdravé buňky.

V olivovém oleji je složka, která zabíjí rakovinu

Ryby rodu tilapia
Tilapie patří historicky mezi nejdéle lovené ryby, jejich podobu zachycuje i staroegyptský hieroglyf a právě tyto ryby lovil z jezera Galillejského i apoštol Petr. V Evropě i Americe se tyto ryby dodnes podávají nejčastěji smažené s hranolky. Nově však mají mít zásluhu na rychlejším hojení ran.

Ryba, která má hojivou moc

Tento dravý půdní roztoč zobrazený  v několikasetnásobném zvětšení je ve  svém mikroskopickém světě postrachem.
Ukrývají se ve vaší posteli a množí se vám na obličeji. Jsou menší než tečka vytištěná na konci této věty. Do světa roztodivných roztočů vás zavede únorová reportáž Roba Dunna a fotografa Martina Oeggerliho.

Roztodivní roztoči

Dešifrování virových kódů pokročilo.
Jako bod obratu v boji proti virovým infekcím vypadá předběžně vydaná zpráva o výzkumu vědců z univerzit v Leedsu a Yorku: Podařilo se jim rozluštit kód patogenů rýmy a dalších onemocnění. S jistou nadsázkou se dá říci, že za vším je specifická sekvence v řetězci RNA, kterou měli genetici již delší dobu před očima, ale netušili, že její narušení, viry deaktivuje.

Ve válce s viry rozlouskli vědci obdobu kódu Enigma

"Výklad snů je královskou cestou k poznání nevědomých aktivit mysli," napsal Freud v roce 1900. Kdysi lidé věřili (a někteří stále věří), že sny jsou vodítkem k naší budoucnosti. Co přesně jsou sny a proč je vůbec máme? A především, proč část populace pronásledují děsivé noční můry?

Sen jako noční terapie aneb Proč nás trápí noční můry?

Stále více vědců naznačuje, že by deprese mohla být důsledkem zánětu způsobeným imunitním systémem organismu. O depresi slýcháme téměř denně. Navzdory maximální snaze psychiatrů a psychologů odstranit společenské stigma kolem tohoto stavu mysli, je deprese stále vnímána jako jakási mentální a především emocionální slabost.

Je deprese alergickou reakcí na moderní život?

Netušené vedlejší účinky
Masově užívaný Ibuprofen (u nás prodávaný i jako Ibalgin) ve formě růžových pilulek nejen tlumí bolesti při migrénách, ale možná prodlužuje i život. Dříve než začnete tabletek hltat ještě víc, tak si uvědomte, že nová studie zatím platí jen pro jednodušší laboratorní organismy a nic nemění na vedlejších negativních účincích medikamentu, který je k dostání bez předpisu.

Růžové pilulky možná prodlužují život

Nejdelší ocásek vyhrává boj o život
Být spermie je sakra těžké. Představte si, že se celý váš život soustředí na jeden jediný závod, který s největší pravděpodobností prohrajete. A nemáte nárok na žádný trénink nebo zahřívací kolo. Ovšem při čekání na startovní čáře už je jasné kdo má výhodu – nejdelší spermie vyhrává.

Závod o život: Nejdelší spermie vyhrává!

Evropu čekají vedra a sucha
Skoro jako doporučení: Užijte si zimu, je možné chápat nově zveřejněnou studii britských klimatologů, že Evropu může očekávat zesilující vlny veder v letních měsících. Modelový je pro ně rok 2003, kdy přišlo nejteplejší léto od roku 1540.

Předpověď pro Evropu: bude tu horko