Jak bojovat s 18 démony nemoci a smrti? Tancem
Tanec v maskách patří na Srí Lance ke kulturnímu dědictví a je také velkou inspirací pro moderní taneční terapeutii. Jaký je vlastní příběh nejznámějšího rituálu Sanni Yakuma a kam vlastně odchází 18 démonů, které obtěžovalo nemocného?
Nejčastější rituál se nazývá Sanni Yakuma a jeho cílem je zahnání zlých duchů nemocí a zajištění prosperity. Obvykle se rituální obřad odehrává přes noc od západu do východu slunce, přímo před obydlím nemocného člověka. Na rituál se sejde mnoho diváků z pacientova okolí a je tvořen zpěvem, tancem a scénkami, vše je doprovázeno dynamickým bubnováním.
Téma rituálu - legenda o princi Maha Kolovi

Příběh, ze kterého rituál vychází, vypráví o starověkém Princi Maha Kolovi. Jeho otec, král, musel odejít do války a jeho matka zůstala sama. Po čase se král vrátil a zjistil, že jeho žena je těhotná, obvinil ji z nevěry a nechal zabít, přestože byla nevinná. Slíbila se manželovi pomstít. Princ Maha Kola se narodil již po její smrti a žil na hřbitově, kde jednou uslyšel příběh o své matce. Rozhodl se otci pomstít a jako odplatu sebral do lahve 18 nejhorších démonů působících nemoci, šel do otcova paláce, kde lahev rozbil o zem. Těchto 18 démonů se rozběhlo po království i mimo něj, a působí lidem nemoci a smrt, jen víra v Buddhu může lidem pomoci. Jedna z nejmocnějších masek je maska démona se všemi 18 démony působící nemoci a je obklopena kobrami. Dnes se již k rituálům nepoužívá.
Masky se vyrábí z cedrového dřeva. Většina se používá především při veřejných divadelních představeních, často pro turisty. S původní funkcí masek Sanni se však stále můžeme setkat v odlehlejších a izolovanějších oblastech a u sinhálských etnik. Přečtěte si o příběhu masek nebo další články popisující rituály života a smrti na Srí Lance. |
Jak uplatit démony, aby opustily tělo

Tanečníci mají na jednotlivé části rituálu přesně definované kostýmy a masky. Rituál má mnoho částí, mezi nejdůležitější patří úvodní umělecké až akrobatické tance k naklonění bohů, následuje zpívaný a tančený příběh prince Maha Koly a jeho společníků.
Následně přicházejí postupně Paliové, kteří přinášejí důležité propriety a diváky baví vtipnými scénkami a tancem. Pak přicházejí tanečníci v kostýmech démonů Sanni a poté, co získají od nemocného dary, slíbí opustit jeho tělo.
Tanečníci oblečení do obřadního kostýmu si po skončení úvodního rituálu provázeného bubnováním, nasadí masku symbolizující démona - například nemoci. Prostřednictvím masky naváží spojení, poté následují magické úkony a zaříkávání doprovázené bubnováním, začíná proces vyjednávání, zahánění, případně i nabídnutí „úplatku“ za přislíbení odchodu démona.
Léčebné rituály na Srí Lance jsou inspirací pro alternativní terapeutické přístupy.Taneční pohybová terapie je forma psychoterapie, která využívá vedle slov i pohyb a práci s tělem, prostorem. Pohyb jako prostředek komunikace a vyjadřování, cesta k nevědomým procesům a zároveň možnost změny a uvědomění. Taneční terapie využívá integrity těla a psychiky, jejich vzájemného ovlivňovaní a snaží se o jejich sladění. |


Závěrečný velmi dynamický tanec double torch dance přichází těsně před východem slunce. Hlavní ritualista v černo-červeném kostýmu, s začerněným obličejem a ohnivými pochodněmi v ústech i rukou vyčistí ohněm a dýmem celý prostor i dům nemocného od zlých vlivů. Následně vychází slunce symbolizující nový počátek života bez nemoci.
Jana Špinarová Dusbábková měla před několika lety možnost pobývat několik měsíců v malém rybářském městečku Ambalagoda na jihozápadním pobřeží Srí Lanky. Už tehdy se zajímala o taneční a pohybovou terapii, kterou jsem později vystudovala v USA. Dnes vede Kurzy expresívní terapie.