Lovci mimozemšťanů přišli s novou metodou hledání civilizací

Až donedávna probíhalo hledání mimozemských civilizací jen na základě analýzy radiových vln z vesmíru v rámci projektu SETI. Nově však navrhují vědci jiný způsob: hledat tepelnou stopu civilizace v infračerveném spektru.

Lovci mimozemšťanů přišli s novou metodou hledání civilizací

Jde přitom o jiný projekt, než o jakém jsme informovali nedávno, který se zaměřil na možnost existence vyspělejších civilizací, a to na základě hypotézy využívají komplexně energii své hvězdy a postavily kolem něj obrovskou Dysonovu sféru. Mezinárodní tým astronomů, inženýrů a fyziků navrhuje podle serveru časopisu Astronomy jiný účinný postup pro hledání inteligentního života, který by mohl být i na nižší úrovni, třeba obdobné té naší.

"Energetická stopa života a civilizace se projevuje jako infračervené tepelné záření," vysvětluje Jeff R. Kuhn z Ústavu pro astronomii při Havajské univerzitě s tím, že je potřeba jen odlišit od celkové tepelné energie, kterou exoplanetám dodává jejich slunce. Na rozpracování metody, která to umožňuje i na ohromnou dálku, která Zemi od jiných světů dělí, se podílela především Světlana V. Berdyugina německé Univerzity ve Freiburgu a další dva experti z Britské Kolumbie a Anglie.

Srovnání Evropského extrémně velkého dalekohledu se stávajícími zařízeními a Braniborskou branou v Berlíně. Zdroj: ESO

Na velikosti záleží

Dostatečně velký teleskop, specializovaný na detekci v infračerveném spektru detekci, může podle vědců rozeznat i u planet vzdálených desítky světelných let, zda na nich existuje civilizace. Ovšem v termínu dostatečně velký se skrývá problém, protože ani teleskopy, jejichž vybudování je v pustinách Chile již naplánováno, nebudou stačit.

Jde například zrcadlo Obrovského Magellanovava teleskopu, který má být dokončen v roce 2020, bude mít průměr 25,4 metru. Stačit nebude ani loni schválený Evropský extrémně velký dalekohled, který má být dokončen také po roce 2020 s průměrem necelých 40 metrů. Přitom dosud největší fungující teleskop na chilské observatoři Paranal má průměr jen 4,1 metru.

Autoři nové metody hledání mimozemských civilizaci totiž navrhuji postavení ještě většího teleskopu, který pojmenovali Colossus, jehož primární zrcadlo by mělo v průměru 77 metrů. Takové zařízení vybavené citlivým koronografem by bylo údajně schopné "přečíst" i planety o velikosti Země.

Obrovské zrcadlo by se skládalo z 60 menších osmimetrových zrcadel. Kromě hledání civilizací by poskytlo více informací i o černých dírách či neutronových hvězdách.

Na hlavním obrázku je umělecká představa, jak bude vypadat Evropský extrémně velký dalekohled při zkoumání hvězdné oblohy. Zdroj: ESO