Předehra k realizaci Jurského parku? Dino-embryo

Vědci vyvinuli kuřecí embryo s dinosauří tlamou namísto zobáku. Poprvé se tak dostali v realitě na cestu zfilmované příběhu Michaela Crichtona Jurský park.

Velociraptoři patří také k předkům dnešních ptáků.
Zdroj: dollarphotoclub.com

Před 65 miliony let dopad velkého asteroidu nebo binární komety vyhladil většinu všeho živého. Z dominujících dinosaurů přežila pouze skupina, z níž se postupně vyvinuli ptáci. Tým odborníku z Harvardu a Yale nyní otočil čas na hodinách evoluce a vytvořil z ptáka opět dinosaura. Tedy pouze částečně a ještě v embryonálním stavu.

Býložravý příbuzný T.rexe zamotal vědcům hlavu

Cílem bylo pochopit mechanismus jakým se ptáci vyvinuli z dinosaurů. Jedno z hlavních odlišností ptáků od dinosaurů nebylo peří nebo křídla – to všechno měli i představitelé původní skupiny teropod (kam patřili malí raptoři od 13 centimetrů po třináctimetrové tyrannosaury), jednou z hlavních odlišností je tvrdý zobák, zatímco dinosauři měli tlamu obalenou měkkými tkáněmi, ovšem vybavenou ostrými zuby.

Bhart-Anjan Bhullar z Yale a Arhat Abzhanov z Harvardské univerzity se ovšem brání, že nejde o žádné „dino-kuře", ale v novém vydání časopisu Evrolution popisují molekulární manipulaci, s jejíž pomocí se zobák změnil na raptoří tlamu.

"Kdykoli zkoumáte důležitou evoluční proměnu, potřebujete odhalit její základní mechanismus," říká Bhullar. A to vědeckému týmu podařilo – identifikovali shluk genů, jehož vypnutí a zapnutí rozhoduje o vytvoření zobáku.

Přestože embrya byla z etických důvodů zlikvidována, Bhullar věří, že by modifikovaná kuřata přežila, protože změny vyvolané v obličejové části nebyly ve skutečnosti nijak drastické.