Víme, co zabilo dinosaury! A nebyl to jen asteroid

Na počátku osmdesátých let bylo vyhubnení dinosaurů a dalších obřích tvorů velkou záhadou. Na konci dekády však bylo toto tajemství odhaleno: do Země narazil asteroid nebo kometa a následkem této srážky bylo ochromení planety silným mrazem. Objev masivního kráteru, a tedy i místa dopadu, u pobřeží Mexika byl pro většinu vědců pádným důkazem. Ovšem ve stejném čase se odehrála další katastrofa globálních rozměrů: řada sopečných erupcí, které zastíní vše, co lidstvo doposud zažilo.

Zdroj: Isifa

Tyto erupce byly tak nepředstavitelně silné, že pohřbily 518 tisíc kilometrů čtverečních povrchu zemského pod vulkanickým čedičem, který byl silný až tři kilometry. Není tak těžké si představit, že toto a také plyny a prach, které vulkány chrlily, mohly hrát v osudu dinosaurů značnou roli.

Jak velká role to byla, záleží na tom, kdy erupce začaly a jak dlouho trvaly. "Nyní můžeme tvrdit s jistotou, že erupce začaly 250 000 let před vyhynutím dinosaurů a trvaly celkem 750 000 let, což jen posiluje teorii, že tyto erupce přispěly k hromadnému vyhynutí mnoha druhů," tvrdí Blair Shoene, geolog z Princetonu.

Netvrdí, že samotné sopky vyhladily dinosaury, ale že změnily klima natolik, že samotný ekosystém byl pod obrovským tlakem a následně přišla smrtící rána. "Nevíme přesně, co se stalo. Sopky vypouštějí oxid uhličitý, který mohl vyvolat globální oteplování. Ale vydávají také oxid siřičitý, který naopak může ve velké míře způsobit globální ochlazování," vysvětluje Shoene a dodává: "Víme však s jistotou, že masivní vyhynutí bylo zapříčiněno sopečnými výbuchy."