Tak se rodí hvězda: výjimečná fotografie z hlubin času i prostoru

Fotografie ukazuje nově vznikající hvězdu IRS 4. Vznikla z hlediska vesmíru teprve nedávno - před pouhými 100 000 roky.

Tak se rodí hvězda: výjimečná fotografie z hlubin času i prostoru

Materiál z této hvězdy zrozené teprve asi přes 100 000 lety, který proudí ven, vytvořil mlhovinu nazvanou Sharpless 2-106 (S106) na snímku nahoře. Kolem infračerveného zdroje IRS 4 (neboli Infrared Source 4) obíhá velký disk prachu a plynu, který je vidět tmavě červeně u středu snímku, což mlhovině dává tvar připomínající přesýpací hodiny nebo motýla s roztaženými křídly..

Trocha vědy

Plyn v S106 poblíž IRS 4 působí jako emisní mlhovina. To znamená, že po ionizaci vysílá světlo, zatímco prach daleko od IRS 4 odráží světlo centrální hvězdy a tak působí jako reflekční mlhovina. Podrobná prohlídka snímků, jako je ten nahoře, ukázala stovky hnědých trpaslíků s nízkou hmotností, kteří číhají v plynu mlhoviny. S106 měří asi 2 světelné roky a nachází se asi 2000 světelných let v souhvězdí Labutě (Cygnus).

NASA, od níž tato fotografie pochází, sleduje zajímavou hvězdu už několik let. Při srovnání starších fotek je dobře vidět, jak se mlhovina mění. Na fotografii vpravo se podívejte, jak vypadala na fotografii z roku 2001.