Ekologie

Šance, že lidstvo nepřežije rok 2100, je 50 procent, tvrdí vědec
Podle filmů by se mohlo zdát, že se lidstvo na nějakou tu pohromu nebo vymření úplně těší. Zničení civilizace je tématem desítek snímků – a většinou těch komerčně nejúspěšnějších. V Armagedonu jen těsně unikneme obrovskému meteoru, ve filmu 2012 nás spláchne obří vlna, ve Dni poté zase globální ochlazování. Co nám ale hrozí nejvíc?

Šance, že lidstvo nepřežije rok 2100, je 50 procent, tvrdí vědec

Nová včela medonosná se vynořuje z chovné buňky. Během šesti týdnů svého života bude tato dělnice hledat potravu, vytvářet med a vychovávat další generaci.
Včely medonosné vévodí seznamu hmyzích opylovačů, na nichž je závislá třetina potravinových plodin. Současně je ohrožují různé nákazy a znečištění. Vědci a včelaři se proto pokoušejí vytvořit odolnější včelu. Jejich usilí v květnovém vydání časopisu přibližuje reportáž Charlese C. Manna s fotografiemi Ananda Varma.

Hledání supervčely

Noční život a Thomas Alva Edison přírodě trochu zavařili.
Světelné znečištění, které generují především hustě osídlené městské oblasti, má dlouhodobé dopady na rostliny a hmyz. Dopady odhaluje první vědecká studie, která shrnuje výsledky výzkumu na University of Exeter.

Světla noci dusí rostliny i hmyz

Hledání nedotčených moří
Cílem projektu NGS „Pristine Seas“ (Nedotčená moře) je probádat, zhodnotit a pomoci ochránit poslední části divočiny v oceánu. Taková místa jsou živými studnicemi informací o tom, jak se propojují různé části zdravého mořského ekosystému. Jejich počet se však snižuje s tím, jak se rozšiřuje oblast působení rybářských flotil.

Hledání nedotčených moří

Větry zpomalují následkem globálního oteplování
Vítr se vytváří díky teplotním rozdílům v atmosféře. A vzhledem k tomu, že se s postupným globálním oteplováním zvyšují průměrné teploty na pólech než na rovníku, vede ke zpomalování dosavadních větrných proudů. Tohoto dosud opomíjeného faktoru si všímá nová studie z University of Wisconsin-Madison.

Větry zpomalují následkem globálního oteplování