Budoucnost aviatiky? Letadlo ze Star Treku, které pohání iontový vítr

Massachusettský technologický institut představil prototyp letadla bez pohyblivých částí, který se vznesl do vzduchu. Tiché letadlo, které nebude závislé na fosilních palivech a bateriích, vzniklo díky kultovnímu sci-fi seriálu.

Prototyp letadla s označením V2 zhruba necelé dva kilogramy s rozpětím křídel 5 metrů.
Zdroj: Profimedia.cz

V podstatě každé letadlo na obloze má pohyblivé části, jako jsou vrtule, lopatky turbín a trysky, nehledě na hluk. Místo vrtulí nebo turbín je však toto lehké letadlo poháněno "iontovým větrem" - tichým, ale silným tokem iontů, které rozhýbou atomy nebo molekuly s elektrickým nábojem.

Letecký inženýr profesor Steven Barrett z MIT přiznal, že hlavní inspirací pro vývoj, byly scény ze Star Treku, které zachycují dokonalou plavbu obrovské vesmírné lodi Enterprise. Dodal, že patří k Trekkies, což je označení pro celosvětovou komunitu fanoušků oblíbeného sci-fi seriálu.

První pokus o let experimentálního letadla skončil špatně. Letadlo nedokázalo zastavit zkušební let a jeho premiéra skončila po 15 sekundách nárazem do stěny tělocvičny.

Vědci se však nevzdávají. Momentálně váží prototyp letadla s označením V2 zhruba necelé dva kilogramy s rozpětím křídel 5 metrů.

Steven Barrett si dobře uvědomuje, že jeho tým má před sebou ještě dlouhou cestu při zdokonalení konstrukce. Neodvažuje se odhadnout, za jak dlouho, a zda bude letoun sloužit k širokému využití. Cíl je ale jasný – vytvořit zcela tiché letadlo, které nebude závislé na fosilních palivech. Rozhodně tak de o nasměrování vývoje letectví.