Kolem Země proletěl obří asteroid větší než Eiffelovka

Tak nebezpečně blízko kolem naší planety už dlouho nic neletělo. Podívejte se, jak vypadal asteroid, který nás jen těsně minul.

Kolem Země proletěl obří asteroid větší než Eiffelovka

Naposledy prolétl podobně velký předmět tak kousek od Země v roce 1976.

Asteroid o průměru 400 metrů proletěl v noci těsné kolem Země. V okamžiku největšího přiblížení, ve středu v 00:28 byl k naší planetě blíž než Měsíc. Umožnil tak astronomům sledovat ho podobným způsobem, jako by to dokázala vesmírná sonda.

Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) předvídal, že srážka asteroidu se Zemí ani s Měsícem nehrozí – a měl pravdu. "Je to poprvé od roku 1976, co takhle velký předmět proletí tak blízko Země. Nabízí nám to skvělou - a vzácnou - příležitost takto studovat těleso, které je blízko Země," uvedl astronom Scott Fisher. "Budeme schopni pozorovat detaily na jeho povrchu velké jen 15 stop (4,5 metru)," doplnil.

Astronomové měli žně

Asteroid 2005 YU55 byl dobře pozorovatelný ze severní polokoule. Těleso černější než uhlí však nebylo viditelné pouhým okem a i amatérští pozorovatelé potřebovali dalekohled. Asteroid se kolem Země prohnal příliš rychle, než aby ho mohl studovat Hubbleův vesmírný teleskop - těleso letí rychlostí 50 000 kilometrů za hodinu.

Astronomové předpokládají, že se 2005 YU55 k Zemi pravidelně vrací. Kvůli gravitačním vlivům planet, které mění jeho dráhu, ale není možné přesně určit, jaká byla v minulosti jeho dráha. Odborníci ale propočítali pohyb asteroidu pro příštích 100 let a zjistili, že během té doby nebude představovat nebezpečí pro Zemi ani pro Měsíc. Tento antracitově černý kámen roku 2005 objevil Robert McMillan ze skupiny Spacewatch Project v arizonském Tucsonu, která se zabývá pozorováním sluneční soustavy.

Potenciálně nebezpečný

Po propočtení dráhy byla zařazena mezi potenciálně nebezpečné objekty a v únoru roku 2010 ji dokonce astronomové zařadili do kategorie 1 na Torinské stupnici, což je stupnice pro kategorizaci nebezpečí srážky objektů na blízkozemních drahách se Zemí. Stupeň 1 je charakterizován jako: "běžný objev, jehož blízký průlet kolem Země představuje neobvyklé riziko. Současné výpočty udávají, že pravděpodobnost srážky je velice malá a není důvod znepokojovat veřejnost. Nová pozorování nejspíše povedou k přeřazení na stupeň 0." , říkají stránky České astronomické společnosti.

NASA sleduje přes 8000 vesmírných těles, které se na své dráze mohou přiblížit k Zemi. Mezi nimi je i 830 asteroidů s průměrem větším než jeden kilometr. Žádný z nich ale nepředstavuje v dohledné budoucnosti pro naši planetu nebezpečí. Další podobně velký asteroid poletí kolem Země až roku 2028…