Kometa Pan-STARRS se přibližuje k Zemi. Od čtvrtka ji můžete vidět na obloze

Kometa by se mohla předvést ve vší parádě. Nejdřív se ukáže lidem na jižní polokouli, a pak i nám, na polokouli severní.

Kometa Pan-STARRS se přibližuje k Zemi. Od čtvrtka ji můžete vidět na obloze

Nedávno objevená kometa s názvem Pan-STARRS se v úterý nejvíce přiblížila k Zemi. Informovala o tom agentura Reuters. Kometa směřující ke Slunci podle ní bude pro obyvatele severní polokoule viditelná ode dneška.

Francouzi vytvořili umělou kometu, vznikly na ní zárodky života

Vesmírný útvar, oficiálně známý jako C/2011 L4, se v úterý Zemi přiblížil na 161 milionů kilometrů. Do takové blízkosti se podle všeho kometa, která se při směřování ke Slunci stává stále jasnější, dostala zatím vůbec poprvé. Ke Slunci by se měla přiblížit až na 45 milionů kilometrů. Kometa Pan-STARRS  byla objevena relativně nedávno: 6. června 2011. Odhalil ji havajský teleskop Pan-STARRS 1 (ten jí později dal i jméno). Nenápadná kometa dostala pořadové jméno C/2011 L4.

Z jižní polokoule byla kometa viditelná již ve středu, a to pouhým okem. Nebude sice tak oslňující jako velká kometa McNaught z roku 2007 (na fotografii komety od Miloslava Druckmüllera se podívejte zde). Kometa se přibližuje z jižní polokoule a každým dnem se stává jasnější a prachový ohon je fotogeničtější a fotogeničtější

Jak ji uvidíte?

Tato "nenápadná" kometa ale předvede docela slušné představení. Stává se totiž oficiálně jednou z deseti nejjasnějších komet za poslední desetiletí. Bude viditelná na obloze pouhýma očima, a to i kdyby podmínky pozorování nebyly nijak příznivé.

A jak bude podívaná vypadat? Můžete se těšit na vějířovitý ohon, který bude možná dokonce bude vytáčet do oblouku. Ale co z toho uvidíme pouhýma očima, je doslova ve hvězdách. Podle České astronomické společnosti je ale jisté, že pohled na ohon komety bude zejména v malých dalekohledech daleko od měst neopakovatelným zážitkem. A rozhodně se vyplatí i oprášit nějaký ten fotoaparát.

Společnost pro MeziPlanetární hmotu ve spolupráci s několika českými hvězdárnami vyhlásila mimořádnou pozorovací kampaň vhodnou jak pro zkušené astronomy, tak pro laické nadšence. Účelem kampaně je pozorování jasu této komety (v době, když bude viditelná na severní obloze), ale rovněž vývoje jejího ohonu. K dispozici jsou přehledové mapky, vybrané srovnávací hvězdy na obloze a formulář pro odeslání svých pozorování. Pro další informace kontaktujte manažera kampaně, astronoma Jakuba Černého (kaos@kommet.cz). Podrobné informace a později i výstup z pozorování najdete na webu společnosti www.kommet.cz.

Budou dvě

Vedle tělesa Pan-STARRS by letos ze Země měla být vidět také kometa ISON, která se naší planetě přiblíží v listopadu. Pokud ji nezničí Slunce, mohla by být dokonce tak jasná jako Měsíc. O ní jsme psali v článku K Zemi se blíží superkometa jasnější než Měsíc. Uvidíme ji i na denní obloze.

Podívejte se na video NASA, které vám o kometě Pan-STARRS prozradí víc:

Zdroj: ČTK / ASTRO.CZ