INFOGRAFIKA: Sonda do nitra Antarktidy se zavrtá do hloubky 3 kilometrů

V říjnu 2012 vyvrtá tým britských vědců 3 000 metrů hlubokou sondu k jezeru Ellsworth, jež se nachází hluboko pod antarktickým ledem.

INFOGRAFIKA: Sonda do nitra Antarktidy se zavrtá do hloubky 3 kilometrů

Vědci budou pod ledem pátrat po organismech a rostlinách, které zde mohou žít miliony let bez kontaktu se zbytkem světa. V extrémních podmínkách v absolutní izolaci zřejmě panují podmínky, o nichž můžeme jen spekulovat. Výjimečný projekt si žádá výjimečné nástroje.

Podívejte se na infografiku British Antarctic Survey, která vám ukáže, jak se vědci dostanou do míst, kam nikdo nepronikl už nejméně půl milionu let – právě tak dlouho je totiž jezero izolované od zbytku světa pod ledovým příkrovem:

Cíl mise: Život ve vesmíru i oteplování

V Antarktidě se nachází asi 360 jezer ukrytých pod ledem. Podle vědců se v nich ukrývají odpovědi na spoustu otázek, které dnes lidstvo pálí. Hledají v nich nejen pravdu o tom, jak se organismy adaptují na výjimečné podmínky, ale také se zde dozvědí, jak vypadaly extrémní změny klimatu v minulosti naší planety.

Vědci z vrtu odeberou vzorky vody, které pak budou analyzovat. Nejdůležitější otázkou zůstává, zda v nich objeví stopy mikroorganismů. Pokud ano, budou mít výzkumné týmy co dělat několik desítek let. Kromě vody se budou odebírat i vzorky usazenin ze dna jezera Ellsworth; z těch se vědci dozví spoustu informací o geologické historii nejjižnějšího kontinentu. Také by se podle nich daly vyhodnocovat současné změny klimatu.

Vědci 100 let cenzurovali studii o sexuálním chování tučňáků. Byla příliš šokující

Výsledky se budou hodit také pro vesmírný výzkum. Podle schopnosti přizpůsobovat se a žít na tak nehostinném místě jako je jezero Ellsworth, by se dalo usuzovat, zda je Země jediným místem ve vesmíru, kde vznikl život. Pokud život v jezeře existuje, musel se vypořádat s podmínkami, které panují například na některých měsících ve sluneční soustavě: patří mezi ně neexistence světla, obrovský tlak vody a izolace od větších a bohatších ekosystémů. Vědci však nebudou zklamaní, ani když život nenaleznou. Pak budou moci studovat mezní podmínky, za nichž už život na Zemi není možný a lépe pochopí, jak vypadají absolutní kolapsy ekosystémů.

Technologie mezi peklem a zemí

Na technologii, která pomůže prorazit pod led, pracovalo několik vědeckých týmů po dobu pěti let. Vědci British Antarctic Survey (BAS) přepraví během třídenní cesty po souši speciální zařízení k ledovcovému jezeru, kde pomocí horkovodního vrtu vytvoří 3,5 kilometrů hlubokou díru v ledovém příkrovu nad skrytým jezerem, ze kterého získají vzorky. Na jejich získání přitom budou mít jen 24 hodin, než díra znovu zamrzne.

Záměr k průzkumu jednoho z ledovcových jezer na Antarktidě vznikl již před 15 lety, k jeho provedení však v minulosti chyběla potřebná technologie. Až pomocí technologie digitálního prototypování a simulačních nástrojů (vědci použili například program Autodesk) se inženýrům BAS podařilo vytvořit digitální model vrtu, nasimulovat podmínky, za kterých budou pracovat, vyzkoušet a zanalyzovat pracovní postup a provést potřebné úpravy ještě před zahájením expedice.

„Horkovodní vrtání v takovémto rozsahu nebylo v minulosti ještě nikdy realizováno,“ řekl Andy Tait, vedoucí projektu navrhování horkovodního vrtu z organizace BAS. „Protože všechno bude nutné provést velmi rychle, je důležité vytvořit přesný 3D model celé vrtné operace a simulovat její průběh. Jakmile totiž budeme na ledu, nesmíme si dovolit udělat žádnou chybu.“

FOTO, GRAFIKA a VIDEO: http://www.antarctica.ac.uk