5 meteoritů, které můžete vidět na vlastní oči. Některých se můžete dokonce i dotknout

Meteority, které dopadly v pátek na Ural, ohrožovaly místní obyvatele na zdraví i na životě. Když opadlo bezprostřední ohoržení, vydalo se spoustu lidí hledat úlomky. Vesmírná tělesa mohou obsahovat vzácné kovy.

Zatím se podařilo nalézt jen milimetrové části, které dopadaly na poměrně velké ploše v okolí jezera Čebarkul. Odborníci jsou přesvědčeni, že se nad Ruskem rozpadl chondrit (meteorit složený především z křemičitanů), kamenný meteorit, který  obsahuje asi deset procent železa.

Zdroj: H. Raab / Wikimedia Commons (prosinec 2005)

Chondrit, kamenný meteorit, který vznikl nahromaděním prachu mateřské mlhoviny (jde tedy vlastně o tzv. kosmický sediment), je středně až hrubě zrnitý, hnědošedý a má tmavou kůru. První analýza tohoto druhu meteoritů proběhla už na začátku 70. let - prováděl ji francouzský chemik Antoine Lavoisier.

Úlomky v v okolí jezera Čebarkul jsou zatím jen několikamilimetrové, ale hledání pokračuje. Nedají se srovnávat s největším chondritem nalezeným v roce 1969 u mexického města Allende. Všechny úlomky tohoto obrovského meteoritu vážily 2 tuny.

Chondrity patří k nejstarším (dosud známým) látkám ve sluneční soustavě. Jsou staré 4,56 miliardy let. A naprostá většina (více než 80 %) objevených meteoritů jsou právě chondrity. Kromě chondritů známe také siderity - složené především ze železa a niklu. Kde můžete meteority vidět na vlastní oči?

1. Největší (meteorit Hoba)

Meteorit Hoba v Namibii. Zdroj: Wikipedia Commons

Tento meteorit můžete vidět v Namibii (19°35′32.9″S 17°56′1.2″E). Byl dokonce v roce 1955 prohlášen i národní památkou.

Čím je speciální? Je největším meteoritem (v kuse), který byl kdy nalezen. A je zároveň i největším kusem přirozeně se vyskytujícího železa na povrchu Země. Váží 60 tun (rozměry jsou zhruba 3 x 3 metry). Předpokládá se, že na Zem spadl před 80 000 lety a byl objeven zcela náhodou, když na něj při orání země narazil místní farmář v roce 1920. Tam, kde meteorit dnes leží, leží pravděpodobně od svého dopadu. Vědci si ale dosud lámou hlavu s tím, že nezanechal prakticky žádný kráter.

2. Druhý největší (meteorit El Chaco)

Najdeme ho v provincii El Chaco v severovýchodní Argentině (27°38′S 61°42′W). Tento meteorit je jedním z mnoha úlomků skupiny železných meteorů pojmenovaných Campo del Cielo. Tento úlomek váží přes 37 tun, a je největším kusem ze své skupiny, ale také druhým největším meteoritem v kuse. Celá skupina meteoritů Campo del Cielo váží přes 100 tun, a předbíhá tak Hobu.

Má se za to, že na argentinskou půdu přistál před 4 000 až 5 000 lety. Celkem 26 kráterů (na ploše 3 x 20 kilometrů) i s meteority bylo popsáno poprvé v roce 1576, ale domorodí obyvatelé o něm věděli dávno předtím. V devadesátých letech Argentinci zabránili pokusu o jeho krádež a nyní jej přísně střeží. Největší meteorit El Chaco byl objeven až v roce 1969. Další informace hledejte na oficiálních stránkách Campo del Cielo.

3. Největší v Americe (meteorit Willamette)

Meteorit Willamette. Zdroj: Wikimedia Commons

Tento meteorit uvidíte v American Natural History Museum v New Yorku. Váží 15 a půl tuny a je největším meteoritem nalezeným v Americe a šestým největším na světě

Byl objeven v roce 1902 v Oregonu horníkem  Ellisem Hughesem. Narazil do Země před minimálně milionem let. Místo nálezu leží jinde než místu dopadu, posunul jej asi ledovec. Meteorit má rozměry 3 × 2 × 1,3 metru.

4. Největší meteorit, který člověk přemístil (meteorit Ahnighito)

I tento meteorit najdete v American Natural History Museum v americkém New Yorku. Váží 31 tun. Meteorická smršť (dnes ji nazýváme Cape York) zasáhla severozápadní Grónsko před 10 tisíci lety.

I v případě tohoto meteoritu se podařilo najít více než jeden fragment. Ze začátku se podařilo objevit pouze 3 hmotnější úlomky: Ahnighito (1884, hmotnost 30,8 tun), Woman (1897, 3 tuny) a Dog (1897, 400 kilogramů).

Později se našly další fragmenty - Savik I (1913, 3,4 tuny) a Agpalilik neboli Muž (1963, 20 tun) a spoustu dalších úlomků, ale o malé hmotnosti. Celkem se našlo 58 tun meteorického materiálu. Největší úlomek je dlouhý 3,4 metrů. A jak se tam dostal?  Muzeu jej prodal slavný vědec Robert E. Peary, který meteorické naleziště v Grónsku v roce 1894 objevil. Pro přepravu meteoritu musela být tenkrát zbudována menší železnice.

5. Nejdelší (meteorit Bacubirito)

Bacubirito můžete vidět v Centro de Ciencias ve městě Culiacan v severozápadním Mexiku. Váží kolem kolem 24 tun. Je považován za nejdelší meteorit na světě - je dlouhý asi 4 metry. Je jednou z největších mexických atrakcí.

Ilustrační foto: Thinkstock