Dávný dopad meteoritu v Austrálii změnil tvář Země. Tvrdí to nová studie

Pád meteoritu před více než 300 miliony let na území dnešní Austrálie zapříčinil rozsáhlé změny na zemském povrchu a zanechal ohromnou oblast dopadu, která patří k největším na světě.

Dávný dopad meteoritu v Austrálii změnil tvář Země. Tvrdí to nová studie

Experti rozsáhlou zónu dopadu meteoritu odhalili na severovýchodě státu Jižní Austrálie. Je větší než 200 kilometrů, což prý představuje třetí největší takové území na světě, a způsobil ji náraz planetky, jež měla víc než deset kilometrů v průměru. Na Zem dopadla ještě před vymřením dinosaurů a mohla prý být součástí roje meteoritů, jejichž pád zapříčinil masivní vymírání tehdy existujících druhů. Podle expertů tak mohly například zmizet útesy s prapůvodními korály.

"Prach a skleníkové plyny uvolněné z kráteru, seismický otřes a počáteční ohnivá koule by velké části země spálily na popel," uvedl Andrew Glikson, spoluautor článku v odborném časopise Tectonophysics působící na Australské národní univerzitě. Aby potvrdili, že jde o oblast dopadu, Glikson s kolegy analyzovali zrna křemene, která byla vyzdvižena v Jižní Austrálii z míst hluboko pod zemským povrchem. Výzkum začal v roce 2010 a experti nedávno identifikovali i samotný kráter.

Vyhladil na Zemi život?

Vyhynutí dinosaurů před 65 miliony let způsobil pád jiného velkého vesmírného tělesa do blízkosti mexického poloostrova Yucatán. Nad příčinami jiného masivního vymírání, jež se odehrálo ještě před touto událostí, se ale vědci neshodovali.

Řada expertů se v minulých letech přikláněla k názoru, že toto vymírání, které bylo rozloženo do řady tisíc let, vyvolaly vulkanické erupce v oblasti dnešní Sibiře. Časopis Science ale v roce 2004 publikoval studii podporující jinou teorii, podle níž v tomto vymírání hrál určitou roli i pád rozsáhlého meteoritu před asi 250 miliony let. Autoři práce tyto závěry dokládali tím, že nedaleko severozápadního pobřeží Austrálie objevili stopy mohutného kráteru, pojmenovaného Bedout. Někteří vědci tehdy vyjádřili pochybnosti nad tím, zda jde skutečně o kráter.

Planetka 2012 DA14, která se nedávno přiblížila Zemi, podle expertů nebezpečí nepředstavuje. Lidem ale připomíná, že podobný vesmírný objekt by jednou mohl znovu proniknout atmosférou. Nejznámější novodobý dopad planetky se odehrál v roce 1908 ve vzdálené neobydlené oblasti západní Sibiře u říčky Tunguzka. Meteor měl v průměru okolo 60 metrů, ale ještě před dopadem na povrch se rozpadl a nevytvořil tak kráter. Asteroid velikosti 2012 DA14 se do podobné blízkosti Země jako tato planetka dostává každých 40 let. Srážka s naší planetou hrozí zhruba každých 1200 let.

Úvodní ilustr. foto (Shoemaker Crater, Západní Austrálie): NASA Earth Observatory