Elixír mládí zvrátil stárnutí, zatím jen u myší

Australští a američtí genetici a biochemici oznámili, že vyvinuli sloučeninu, která zásadně zvrátila stárnutí v organismu laboratorní myši. Látka se může stát klíčem k opravdovému elixíru mládí i pro lidi.

Elixír mládí zvrátil stárnutí, zatím jen u myší

Sloučenina dodala myším nejen více energie jako nějaké povzbuzující přípravky, ale především způsobila i omlazení svalové tkáně, omezení zánětů a zlepšení inzulínové rezistence. Přitom nejde jen o zastavení stárnutí, ale podle vědců z Harvardské lékařské fakulty a Univerzity Nového Jižního Walesu i o skutečné otočení procesu.

Pokud by se použila měřítka testované myši na člověka, tak ve výsledku by se z šedesátiletého starce stal dvacetiletý mladík. Je samozřejmě otázkou, zda bude stejný mechanismu fungovat i u lidského organismu. To by měly ověřit testy, které mohou začít již během následujícího roku, uvádí studie zveřejněná v časopise Cell.

"Věnuji se studiu stárnutí na molekulární úrovni téměř 20 let a nemyslel jsem si, že bych se mohl stát svědkem toho, že se podaří stárnutí zvrátit. Myslel jsem, že budeme mít štěstí, když jej trochu zpomalíme, " prohlásil profesor David Sinclair a dodává: "Myši měly více energie, jejich svaly jako kdyby cvičily a držely dietu, a to všechno během jednoho týdne."

Podobná látka u lidí by mohla léčit nemoci stárnutí a udržet lidi celkově zdravější. Zda a nakolik může přípravek prodloužit život, není zatím známé, ale je to pravděpodobné.

Obnovení komunikace v chromozómech

Přípravek v podstatě omlazuje tkáně, kromě svalů jde především o stav soustavy žil a cév a samozřejmě srdce. Pro vědce bylo výchozím bodem studium potíží spojených s rozvojem stařecké cukrovky.

"Domníváme se, že to vše souvisí s tím, že v lidském těle máme dvě hlavní chromozómové sady," vysvětluje Sinclair. "Máme chromozómy, které tvoří náš genom, ale je tu i další DNA, na kterou se občas zapomíná - mitochondriální DNA , kterou jsme získali od našich matek. Zjistili jsme , že v průběhu stárnutí tyto dva genomy, chromozómy, na sebe nemluví," vysvětlil Sinclair.

Je to prý jako u manželských párů, kdy novomanželé spolu mluví, ale po 20 letech, alespoň v některých případech komunikovat přestanou zcela. "Nám se podařilo mezi nimi kontakt opět navázat a zviřátka omládla," prozrazuje tajemství úspěchu Sinclair.

Onou zázračnou látkou je nikotinamidadenindinukleotid (zkráceně NAD), jehož hladina v organismu stárnutím klesá. NAD je v podstatě spouštěč, který ovlivňuje produkci dalších látek v těle. Stárnoucí myš měla hladinu NAD o 50 % nižší než mladé myši. Doplnění NAD se pak projevilo během jediného týdne.
-sto-