Fascinující: Neurony v akci. VIDEO, které odhaluje, jak funguje mozek

Podívejte se na zatím nejdetailnější záběry neuronů v lidském mozku.

Fascinující: Neurony v akci. VIDEO, které odhaluje, jak funguje mozek

Vědci z University of Southern California pořídili fotografie neuronů natolik detailní, že na nich můžete v buněčné struktuře vidět jednotlivé proteiny. Konečně se nám (a především expertům na neurovědy) nabízí možnost sledovat a studovat, jak se neurony každý den obnovují.

Don Arnold vysvětlil ve studii, jak jeho tým dokázal novými technikami tento zázrak přírody zobrazit. Celou práci najdete tady: Arnold považuje za nejúžasnější, co se díky tomu dozvídáme o mozku: “Lidský mozek se vlastně každý den rozkládá a znovu skládá. Za týden ode dneška bude váš mozek vytvořen z úplně jiných proteinů než dnes. Na výše zveřejněném videu vidíte, jak tento proces v mikroskopickém měřítku vypadá.“

Země neznámá i fantastická: Mapa lidského mozku připomíná sen

Neurony a Češi

Za objev neuronu vděčíme českému vědci – Janu Evangelistu Purkyňovi. Ten popsal neuron jako základní jednotku nervové tkáně už roku 1835. Neurony jsou doslova základem toho, co nás dělá lidmi. Počet neuronů, které má každý jednotlivý člověk, se liší a je dán především genetickou výbavou. S daným počtem neuronů se už rodíme a v průběhu života se prakticky nemění. Celkem je v lidském mozku asi 100 miliard neuronů – to je pro lepší představu asi stejně jako hvězd v „naší“ Mléčné dráze. Každý neuron přitom vytváří až 15 000 spojení s dalšími neurony, vzniká tak obrovská neuronová síť.

A právě o spojení neboli synapse jde. Protože na rozdíl od počtu neuronů se počet synapsí v průběhu života mění. Utvářejí se pod vlivem toho, čemu se v životě věnujeme – ale stejným způsobem také zanikají. Jakmile s nějakou činností přestaneme, spojení se vymažou.

FOTO:  Scientopia