Jak poznat, zda je mládě gorila či gorilák? U Moji na to přišli až genetici

V úterý 29. listopadu opouští Prahu gorilka Moja. Víte, jak se vlastně přišlo na to, že je to slečna? U goril je to složitější, než by se na první pohled mohlo zdát.

Jak poznat, zda je mládě gorila či gorilák? U Moji na to přišli až genetici

Určit pohlaví gorily podle genitálií je nemožné.

U goril chovaných v zajetí je nutné zjistit pohlaví mláďat. Bez toho není možné připravit pro ně ty nejlepší životní podmínky, ideálně s vyhlídkou množení. Matce však nelze mládě odebrat - samice dokonce nestrpí, aby se ho někdo dotkl. Určit pohlaví jen podle vnějších genitálií je také prakticky nemožné, protože samičky disponují značně velkým klitorisem a samci zase nemají zřetelně vytvořená varlata mimo břišní dutinu. Co s tím?

Ošetřovatelovy genetické stopy

V úvahu pak jako jediná, bezpečná a současně vědecky přesná metoda připadá rozbor DNA. Ani to ale není úplně snadné. Podmínkou pro přesnou analýzu totiž je, aby nedošlo ke kontaminaci vzorků jiným organickým materiálem. Za vzorky se považují sliny, moč, trus nebo chlupy. O určení pohlaví Moji se v Praze starala laboratoř Genomac. Jako neocenitelná se přitom ukázala funkce ošetřovatele. Bez Marka Žďánského by neuspěly ani ty nejsofistikovanější pokusy. Gorily ošetřovatele, který o ně pečuje, znají a nechají ho na sebe sáhnout. Již první výsledky rozborů ukázaly, jak těžké je získat od mláděte vzorek, který nebude kontaminovaný jinými gorilami a jak těžké bude určit, která nalezená DNA patří skutečně Moje. Ve stěrech ze zad Moji i z předmětů, se kterými byla Moja v kontaktu, či které olizovala, byla totiž opakovaně nalézána DNA ostatních členů gorilí rodiny a také vrchního ošetřovatele…

Ošetřovatelé si zpočátku mysleli, že Moje je kluk - nasvědčoval tomu hlavně její obličej. Teprve ze vzorků čerstvých slin Moji, které byly porovnány se známou DNA samce Richarda, pojali vědci podezření, že by to s předpokládaným pohlavím Moji mohlo být jinak. Při vynaložení nezměrného úsilí se podařilo Moje odebrat nekontaminovaný trus, ze kterého bylo jednoznačně zjištěno specializovanou laboratoří, že je Moja bez jakýchkoliv pochybností samička.

Kdo je Moja?

Moja se narodila 13. prosince 2004 v pražské zoo jako první mládě gorily nížinné odchované v České republice. Je potomkem samice Kijivu, kterou ZOO Praha získala z Austrálie, a samce Richarda pocházejícího z Anglie. Malá gorilka se dostala do širokého povědomí veřejnosti i díky projektu „Odhalení“. Tento projekt vznikl v listopadu 2005 a měl formu tehdy aktuálních „reality show“. Středem zájmu však nebyli izolovaní lidé, ale tlupa goril nížinných v pražské ZOO. Internetový projekt měl ambici upozornit na kritickou situaci tohoto ohroženého druhu a přispět k jejich ochraně v přírodě. Nyní Moja dosáhla dospělosti a musí se odloučit od stávající rodiny, aby nedošlo k příbuzenské plemenitbě. Její španělský „nápadník“, 25letý Niky, JE díky africkému původu mimořádně geneticky cenný.

Jak blízké jsou gorily lidem?

Marek Minárik, zakladatel společnosti Genomac, vysvětluje: „Gorily jsou pro nás zajímavým druhem. Může za to i fakt, že člověk má s gorilou velice podobnou genetickou informaci. Rozdíl je jen v tom, že gorila má o jeden chromozóm více, což je ovšem způsobeno tím, že má lidský chromozóm 2 rozdělen na dva separátní chromozómy. Pokud u gorily nížinné provedeme klasický test identity, který u lidí používáme například při určování otcovství, potom ze 16 sledovaných markerů dostaneme klasicky člověčí hodnoty u 11 z nich. Pro představu - pokud bychom test provedli např. u psa, koně či medvěda, nevyšla by člověčí hodnota žádná.“