Mocní lidé se považují za vyšší než jsou, dokázal výzkum

Výška je víc než často důkazem moci. Několik experimentů nezávisle na sobě potvrdilo, že lidé, kteří se dostávají na nejvyšší příčky moci, bývají vyšší než zbytek populace. Ale jak se vlastně sami mocní vnímají?

Mocní lidé se považují za vyšší než jsou, dokázal výzkum

Výška je totiž pro člověka symbolem dominance – vyšším lidem se lépe vyjednává, působí na své protějšky jako silnější. Proto se snáze dostávají k lepším zaměstnáním a derou se po společenském žebříčku vzhůru. Není se co divit, že podle jiných výzkumů jsou i spokojenější se svými životy.

Psychologové na Washingtonově univerzitě v St. Louis se však zaměřili na to, jak svou výšku lidé vnímají různě mocní lidé. Výsledky jsou velmi zajímavé: mocní lidé si vždy najdou cestu, aby si připadali vysocí – a to i v situacích, kdy patří mezi menší.

Výška nemusí být vždy výhodou – zatímco v západní společnosti to tak je, u jiných kultur fungují jiné mechanismy. Rebecca Searová z London School of Economics studovala, jak snadno se dostávají k moci vysocí lidé z afrického kmene Hadza. Hypotéza o úspěchu vysokých u tanzanských domorodců nepotvrdila.

V elaborátu píší: „Ve třech experimentech jsme testovali předpověď, že moc ovlivňuje vnímání vlastní výšky." V prvním testu se lidé srovnávali s výškou tyče, v druhém odhadoval svou výšku a ve třetím si volili co nejpodobnější postavičku pro počítačovou hru Second Life.

Vědci zjistili, že ve všech třech experimentech se mocní lidé a ti, kdo byli pomocí primingu přesvědčeni o své moci, považovali za vyšší než ve skutečnosti. Celou studii najdete TADY