Našli hovno a jsou na to pyšní

Nejstarší známý výkal našich předků vykopali archeologové ve Španělsku. Jejich nález je podrobně popsán v časopise PLoS ONE.

Našli hovno a jsou na to pyšní

Unikátní exkrement objeven na nalezišti El Salt nedaleko Alicante. Pochází z doby před 50.000 lety, a tak hravě překonal původní rekord 14.000 let.

Vedoucí výzkumu Ainara Sistiagaová a její tým identifikovali nález analýzou složení. Přítomnost 5β-Coprostanolu je považována za jasný biomarker lidských výkalů. "Díky tomu můžeme s jistotou říci, že nález byl vytvořen ve střevním traktu," upřesnila doktorka Sistiagaová.

A přestože se nabízejí různé vtipné průpovídky, je nález velmi důležitý z prostého důvodu: jde o nejlepší zdroj informací o jídelníčku našich dávných předchůdců. V tomto případě je zřejmé, že neandertálci byli všežravci živení masem i zeleninou.

Organické molekuly zvané steroly umožňují vědcům rozlišit fytosteroly z rostlin a zoosteroly (ze zvířat), které jsou specifické pro buněčnou strukturu. Jejich specifičnost se dá zpětně odlišit i v dehydrovaném a vrstvami věků pohřbeném výkalu. U pravěkých obyvatel oblasti El Salt převažovalo v jídelníčku maso, doplňované zeleninou a hlízami.