Tak zemře Slunce: průvodce smrtí naší sluneční soustavy

„Jen Slunce je věčné“ – říkali naši předkové. Mýlili se – také naše hvězda jednou dohoří a zemře. Jak tento konec bude vypadat? Pokud ho někdo bude pozorovat, bude to fascinující divadlo.

Tak zemře Slunce: průvodce smrtí naší sluneční soustavy

Přibližně za 1,1 miliardu let začne Slunce růst a vydávat čím dál silnější teplo. Jeho jasnost se sice zvýší jen o 10 procent, pro Zemi to však bude mít smrtící důsledky. Roztaje polární led (pokud tam do té doby vydrží) a po nějaké době se vypaří i všechny oceány. Veškerá voda ze Země zmizí do vesmíru a Země zůstane prázdná a suchá.

Asi za 3,5 miliard let vstoupí Slunce do další fáze. Bude vydávat takové teplo, že už to nevydrží ani mnoho hornin. Povrch Země se stane žhavým a zcela neobyvatelným pro jakoukoliv formu života. Nejvíc bude připomínat Venuši, jak ji zachytily vědecké satelity. V té době bude Slunce jasnou dominantou oblohy, rozžhavená koule plazmatu bude zabírat většinu výhledu. Záře však bude tak silná, že pohled do něj stejně nic a nikdo nevydrží…

Tak začíná umírání

O půl miliardy let později se Slunce zvětší tak, že pohltí planety Merkur a Venuši. Podle některých předpovědí bude okraj Slunce zasahovat ž k Zemi. V té době už bude teplo z něj tak silné, že nezvratně změní i další planety naší sluneční soustavy. Led se bude rozpouštět i na Jupiterově měsíci Europa a výrazně se zvýší i povrchová teplota tak vzdáleného tělesa jako je ex-planeta Pluto.

Za 6,5 miliard let Slunce spálí prakticky veškeré zásoby vodíku ve svém jádru.

Za 7,6 miliard let bude Slunce o tolik lehčí, že začnou polevovat gravitační síly, které naši Zemi ke Slunci poutají. Země se tak začne od Slunce vzdalovat, takže možná unikne úplnému zničení. Předpovědi astronomů se v tomto bodu velmi rozcházejí.

V té době se naše Slunce změní v hvězdu rudý obr. Název bude přesně odpovídat tomu, jak bude hvězda vypadat – bude obrovská a rudá.

Poté, co Slunce spálí veškeré zásoby vodíku, začne Slunce spalovat i hélium. To však dlouho nevydrží, bude hladové hvězdě stačit jen na pouhých 100 milionů roků.

Klinická smrt Slunce

Za 12,4 miliardy let se ze Slunce stane bílý trpaslík. Poté, co spálí veškeré hélium, nebude stačit hmotnost hvězdy na to, aby došlo k fúzi uhlíku. Slunce odhodí své vnější vrstvy, které vytvoří působivou planetární mlhovinu. Ze Slunce zbude jen neaktivní jádro tvořené především uhlíkem.  Bílý trpaslík nebude větší než dnešní Země.

Ani toto ještě neznamená úplný konec vesmírné katastrofy. V době vzdálené asi 13–14  miliard let se srazí naše galaxie Mléčná dráha s galaxií Andromeda. Co nastane při jejich prolnutí, je těžko představitelné, ale Slunce v podobě bílého trpaslíka to určitě nějak zasáhne.; zřejmě skončí uprostřed vesmírné prázdnoty, když ho gravitace silnějších těles připraví o planety.

Definitivní tečku bude pro Slunce znamenat zánik vesmíru. Většina astrofyziků vám řekne, že vesmír skončí tepelnou smrtí – vše bude mít stejnou teplotu, přestanou probíhat jakékoliv chemické reakce a asi za 1000 miliard let zavládne konečná vesmírná nuda bez konce.

FOTO: NASA