Ti, kdo dlouho spí, se mohou vymlouvat na geny. No konečně

Lidé, kteří si rádi pospí, mohou nyní vše svádět na svoji genetickou výbavu. Němečtí a skotští vědci zjistili, že lidé s genem s označením ABCC9 potřebují spát každou noc o půl hodiny déle než ti, kteří ho nemají.

Ti, kdo dlouho spí, se mohou vymlouvat na geny. No konečně

Gen spáče v sobě má pětina Evropanů.

O jejich poznatcích zveřejněných v odborném časopise Molecular Psychiatry na svých internetových stránkách informuje britská BBC.

Výzkumu se zúčastnilo 10 000 lidí z Orknejí, Nizozemska, Itálie, Estonska a Německa. Všichni si měli zaznamenávat, jak spí během dnů, kdy mají volno a nemusejí vstávat do práce. Zároveň autorům studie z mnichovské univerzity Ludvíka Maxmiliána a Edinburské univerzity poskytli vzorek krve k analýze DNA. Když vědci výsledky analýzy DNA porovnali se záznamy o spánku, zjistili, že lidé, kteří mají variace genu ABCC9, potřebují spát o půl hodiny déle než průměrných osm hodin. Nositelem genu "spáčů" je pětina Evropanů. Potřeba spát se u různých lidí výrazně liší. Zatímco bývalé britské premiérce Margaret Thatcherové si stačilo zdřímnout čtyři hodiny za noc, Albert Einstein musel prospat jedenáct hodin.

Jak spí mouchy. A co z toho vyplývá pro člověka

Svoje poznatky výzkumníci zkoušeli také na octomilkách. Mušky, které gen neměly, spaly méně. Vědci by na základě tohoto výzkumu chtěli zkoumat, jak tento gen ovlivňuje délku spánku u lidí.

Odborník na spánek Neil Stanley BBC řekl, že na to, jak lidé spí, má vliv několik genů. "Je dobré o těchto genech vědět, ale v jistém slova smyslu jde o nepodstatnou věc, pokud se těmito geny skutečně neřídíme - a to nedělá nikdo z nás," připomněl Stanley, jak vypadá realita.

Úvodní foto: Thinkstock