Včely v Asii začaly pít lidské slzy. Evoluce v přímém přenosu

Krev, pot a slzy – tímto slavným heslem Winstona Churchilla se začal řídit včelovitý hmyz žijící v Thajsku.

Včely v Asii začaly pít lidské slzy. Evoluce v přímém přenosu

Thajští vědci pozorovali tři druhy blanokřídlých, kteří se specializují na zvláštní druh potravy. Biologové pozorovali tyto včely, jak ve 262 případech na deseti lokalitách pijí lidské slzy.

Stávalo se to v průběhu celého roku, včely přitom byly k lidem poměrně citlivé. Nejčastěji si sedly na dolní řasy, odkud pak sály slzy po dobu přibližně půl až dvě a půl minuty. Velice často se na tuto podivnou hostinu slétlo mušek více najednou, vědci je nejčastěji pozorovali v počtu 5–7 exemplářů najednou.

Slzy místo pylu

Zvláštní je, že si blanokřídlý hmyz druhů Lisotrigona cacciae, L. furva a Pariotrigona klossi oblíbil právě lidské slzy. Na jiných savcích je biologové viděli jen párkrát, několikrát na skotu zebu a také na psech. Ale člověk je pro ně jednoznačně nejoblíbenějším dárcem životodárných slz.

Méně častěji stejné včely sály i lidský pot. Co je na slzách a potu vlastně tak přitahuje? Zpráva o objevu konstatuje: “Hmyz slzy využívá pro jejich vysoký obsah proteinů. Tyto mouchy se normálně krmí nektarem, ale na nohách exemplářů, které sály pot, bylo pylu nalezeno jen stopové množství.“

Včely už dokonce začaly nové stravě přizpůsobovat svá těla; jejich tělíčka i nohy obsahují méně resinu. Biologové našli příznaků právě probíhající evoluce ještě víc – celkem čtyři. Celou zprávu najdete tady: http://www.bioone.org/doi/abs/10.2317/JKES0811.17.1