Žralok, který žere žraloka. První fotografie v dějinách

Čeho se bojí žraloci? Maximálně tak jiných žraloků. A ví moc dobře proč…

Žralok, který žere žraloka. První fotografie v dějinách

Žralok je na samotném vrcholu potravního řetězce – tedy s výjimkou člověka. A jiných žraloků.

Vědci z australského institutu pro výzkum korálových útesů zveřejnili první fotografii, na níž žralok požírá jiného žraloka. A to přesto, že vítězný tvor příliš žraloka nepřipomíná. Vědci sice mnohokrát nalezli ve žraločích vnitřnostech zbytky jiných žraloků, ale zatím se to nepodařilo nikdy přímo zdokumentovat.

Podivný žralok připomínající spíše mořského ďasa se jmenuje wobegong, anglicky se mu říká „carpet shark“ – neboli žralok kobercový. Tato přezdívka ho velmi dobře popisuje, má ploché tělo a drží se většinu času u dna, kde číhá na kořist. Na trupu mají výrůstky, které připomínají korály; díky tomu jsou wobegongové takřka neviditelní. Když je jejich kořist spatří, bývá už pozdě… Nejčastěji se živé menšími rybami a sépiemi, ale je-li to potřeba, může si wobegong vyhodit čelist a pak pozře i mnohem větší kořist. Třeba jiného žraloka.

V situaci zachycené na fotografii se wobegongovi podařilo chytit žralůčka skvrnitého, asi metr dlouhého žraloka, který nejčastěji žije na dně korálových útesů. Fotografie byla zveřejněná v časopise Coral Reef, kde biologové i popsali, jak k celé situaci došlo: V poledne 1. srpna 2011 prováděli průzkum korálových útesů u Great Kepple Islandu. Pozorovali jsme velkého wobegonga ležícího u dna. V tlamě držel hlavu menšího žralůčka. Během 30 minut, co je pozorovali, se ani jedna paryba nepohnula. Wobegong se ani nesnažil svou kořist dál požírat.

Pak došel potápěčům kyslík a museli neobvyklou podívanou opustit. Podle jejich odhadů však wobegongovi trvalo několik dalších hodin, než byl schopný kořist zabít. Žralůčci skvrnití jsou sice malí, ale nesmírně odolní; třeba bez kyslíku vydrží až 12 hodin…