Budoucnost herních technologií připomíná sci-fi. Zahrajete si kdekoliv a kdykoliv

Vize budoucnosti herních technologií a způsobu, jakým si v příštích letech budeme ve virtuálních světech hrát, se pomalu stává jasnější.

Budoucnost herních technologií připomíná sci-fi. Zahrajete si kdekoliv a kdykoliv
Budoucnost herních technologií připomíná sci-fi. Zahrajete si kdekoliv a kdykoliv
Zdroj: archiv

Výrobci slibují návrat snu o virtuální realitě, dechberoucí audiovizuální zpracování, možnost instantního sdílení herních zážitků s lidmi na druhém konci světa a definitivní migraci hráčů z potemnělých koutů pokoje do centra dění v obýváku. Jedním z pionýrů v tomto novém, odvážném světě chce být také společnost Sony, která čerstvě představila konzoli PlayStation 4. Ale nebude v tom sama. 

Pohled do budoucnosti

Experimentální technologie Illumi Room, kterou si patentoval Microsoft nejspíš pro novou verzi pohybového ovládání Kinect u konzole Xbox. Díky ní se váš pokoj stane součástí herního světa.

Je to jako scéna z lehce béčkového sci-fi filmu. Sednete si před televizi a miniaturní kamerka zabudovaná v krabičce pod televizí okamžitě rozpozná váš obličej. Zapne herní konzoli. Chcete si zahrát závodní hru a svoje přání vyslovíte nahlas. Obrazovka ožije a vy jste na startovní čáře, uvnitř luxusního sportovního vozu. Ostrý obraz však nezůstává jen uvnitř tenkého rámečku televize, ale rozlévá se do prostoru – na stěnách kolem vidíte okolí trati, na nábytku pod obrazovkou zbytek palubní desky vozu. 

Iluze startrekovského holodecku je dílem drobných kamerek a projektorů, které jsou rozmístěné po místnosti podobně jako reproduktory od surround systému. Váš obývací pokoj se stává součástí herního světa. Dojem hlubšího prostoru je doveden k dokonalosti ve chvíli, kdy si nasadíte speciální brýle a otočením hlavy se ohlédnete, abyste pozdravili kamaráda ve druhém voze. Protivníci řízení umělou inteligencí jsou spíše výjimkou, konzole totiž dokáže spárovat hráče do jedné hry, a to i přes to, že vlastně nehrají ve stejnou chvíli. Jízdní časy se uchovají a umělá inteligence dokonale napodobí styl konkrétního člověka.

Stisknutím jediného tlačítka pak zaznamenáte celý závod, takže lidé na sociálních sítích, ať už doma na počítači, nebo venku na tabletech mohou sledovat soupeření na dráze jako v přímém přenosu. A ti, co si troufají, se mohou v příštím závodě klidně přidat. Snadno a rychle, aniž by museli sedět doma v obýváku s ovladačem v ruce. Stačí jim k tomu připojení k internetu. 

Na scénu přichází PlayStation 4

Ovladač je zatím jediná součást připravované konzole, kterou Sony odhalila.

Nová konzole od Sony určitě nenaplní utopickou vizi, kterou jsem nastínil v předchozích odstavcích, ale rozhodně se jí bude snažit přiblížit. Bude více otevřená hráčům i vývojářům, sociálně integrovaná (podporu dostal Facebook a uStream) a svým ovladačem DualShock 4 se přiblíží dotykové generaci současných uživatelů tabletů a chytrých telefonů. V jádru se bude jednat o výkonné PC, ovšem směrem k uživateli bude mluvit srozumitelně jako dosavadní konzole. 

Zábavní průmysl, a konkrétně ten herní, prošel za sedm let působení odcházející konzole PlayStation 3 dramatickým vývojem. Takovým, na který Sony mohla naplno zareagovat až nyní. Sociální sítě a sdílení obsahu mezi miliony lidí je první velkou změnou. Nástup a dominance dotykových zařízení, především pak tabletů a chytrých telefonů od firmy Apple, díky kterým nyní hraje hry mnohem více lidí než kdy předtím, pak změnou druhou. Nakonec třetí změnou jsou služby jako Netflix nebo last.fm, poskytující uživatelům digitální obsah – na vyžádání a bez čekání. A z těchto dramatických proměn současných technologií, tedy nejen těch herních, vychází nejzajímavější funkce PlayStation 4. 

Ještě před odhalením PlayStation 4 si lidé na internetu krátili čas navrhováním vlastních prototypů konzole. Sony však finální podobu „krabičky“ ukáže až v létě na veletrhu E3.

Stisknutím tlačítka na ovladači konzole snadno zaznamenáte zajímavý moment ze hry a podělíte se o něj s kamarády na sociální síti, kterou Sony pro svůj systém vytváří. Tam budou hry dostupné v digitální podobě, připravené k vyzkoušení bez nutnosti stahování mnoha gigabajtů dat, tedy podobně jako videoklipy na YouTube.

Vylepšený ovladač DualShock 4 bude mít dále dotykový displej, na němž se budou zobrazovat doplňkové informace jako mapa nebo stav hráčova (avatarova) zdraví. A Sony slibuje také úzkou integraci s kapesními zařízeními, takže někdy v budoucnu bychom mohli hrát PlayStation hru, zatímco budeme cestovat v hromadné dopravě s tabletem na klíně. Že to není holá utopie ostatně dokazuje konzole od Nintenda, Wii U, jež vám na šestipalcovém displeji ovladače dovolí hrát třeba v posteli, v jiné místnosti než je samotné zařízení. 

Silná konkurence

Přestože Sony možná vyhrálo bitvu o to, kdo první vstoupí do nové generace herních konzolí, válka o prominentní místo v obýváku se teprve odehraje. Oznámení následovníka úspěšného Xboxu je podle analytiků velmi blízko a bude zajímavé sledovat, jakým směrem se Microsoft vydá.

Zda to bude vstříc skalním hráčům, nebo naopak dál od nich, cestou multimediálního zábavního centra pro celou rodinu, což byl kurs, který gigant z Redmondu v poslední době sveřepě udržoval. Tentokrát ovšem nebudou strany konfliktu tak jasně dané, protože o svou pozici pod televizí budou bojovat také jiné firmy. 

Silný hráč na poli digitální distribuce her a tvůrce oceňované střílečky Half-Life, americká firma Valve, chce přijít s vlastní konzolí. Nebo spíše miniaturním počítačem, který využije potenciálu vlastní online sítě Steam s více než 50 miliony uživatelů. Přímým konkurentem konzolovému triumvirátu Nintendo-Sony-Microsoft je dále nepříliš známá, zato však fenomenálně úspěšná mikrokonzole Ouya od nezávislých tvůrců. Úspěšná ještě před svým jarním vstupem na trh, protože stačila v internetové sbírce na portálu Kickstarter vybrat přes osm a půl milionu dolarů. Zájem o ní tedy je. Nabízí širokou paletu her a podobně jako třeba PlayStation 4 také streamování her, filmů a hudby. A to za zlomek prodejní ceny „velkých konzolí“. 

Budoucnost herní technologií je tak patrná již dnes. Stejně snadno jako dnes konzumujeme videa na Youtube, filmy v digitálních půjčovnách a stahujeme si hudbu, tak budeme hrát i hry. V té samé hře, kterou rozehrajeme doma na gauči v obýváku, budeme moci pokračovat na kapesním zařízení cestou do práce nebo do školy. Celý proces hraní nebude jen osobním prožitkem, ale virtuální dobrodružství s námi budou prožívat známí i neznámí lidé z celého světa prostřednictvím unifikovaných sociálních sítí. PlayStation 4 je první skládačkou do celé mozaiky nové éry videoher, ty další budou následovat v těsném závěsu. 

AUTOR: Adam Plechatý (autor je redaktorem v časopise SCORE)
Úvodní foto (Killzone): PlayStation

 

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

 

Související články