Elektrošoky zvyšují matematické schopnosti

Ve skupině 25 studentů zvýšily elektrošoky v průměru o 27 až 28 % jejich schopnost řešit matematické úlohy. Vědci z Oxfordské univerzity o svém úspěchu informují v novém čísle odborného časopisu Current Biology.

Elektrošoky zvyšují matematické schopnosti

Vědci zdůrazňují, že šlo o jemnou neinvazivní stimulaci vybraných částí mozku. Zlepšené schopnost testovaných subjektů se pak projevily už po pěti dnech. Metoda by mohla bez následků údajně pomoci všem, kdo mají problémy s počítáním.

Už to vidím, až syn jednou přinese pětku z matematiky, jak mu nechám předepsat od lékaře sérii elektrošoků.

Tým pod vedením Roie Cohena Kadoshe měl k dispozici dvě skupiny studentů, které procházely stejnými testy. První s 25 testovanými subjekty dostávala elektrošoky, druhá kontrolní skupina s 26 subjekty procházela stejným postupem, ale elektrošoky ve skutečnosti nedostávala aniž by to účastníci testu věděli.

"Naším cílem je pomoci lidem se sníženou matematickou gramotnosti, což je přibližně 20 % populace," řekl Cohen Kadosh Guardianu s tím, že nyní je třeba klinické testy rozšířit na běžnou populaci a do různých prostředí, protože první pokus proběhl pouze u vysokoškolských studentů. Nicméně věří, že metoda prokáže své účinky a vzhledem k tomu, že je levná a bez vedlejších účinků, mohla by lidem výrazně pomoci.

Posilující elektrošum

Elektrošoky byly téměř nepostřehnutelné, protože šlo o impulsy slabým proudem odpovídajícím tužkovým bateriím. Stimulace přitom trvala každý den jen 20 minut. Nejlepších výsledků bylo podle Kadoshe dosaženo použitím náhodných a rychlých pulsů energie, které vytvořily jakýsi "šum" v mozku.

"Elektrická stimulace zvyšuje aktivitu neuronů v mozku, a tím je dostává do formy stejně jako cvičení stimuluje svaly," citoval The Daily Telegraph Kadoshe, který nicméně varoval, aby se nikdo nepokoušel stimulovat mozek podomácku, protože by si mohl způsobit více škod než užitku.

Úlohy řešené testovanými osobami spočívaly v aritmetických úlohách nebo zapamatování matematických pouček. Následně bylo šest elektrošoky testovaných studentů testováno po šesti měsících a vykazovali nadále zvýšené schopnosti. Nicméně podle odborníků jde o příliš malý vzorek, a tak přestože nepochybují o účincích stimulace, o přetrvání účinků po půl roce pochybnosti mají. Kadosh však doufá, že dlouhodobost efektu stimulace potvrdí molekulární testy a podrobnější pochopení účinků terapie.