Hromadný hrob jurských želv byl nedávno objeven v Číně

1800 želv našlo svůj hrob při hledání vody v období sucha. Stalo se tak před 160 miliony lety a němečtí vědci tento hrob nyní objevili.

Hromadný hrob jurských želv byl nedávno objeven v Číně

Ohromný hromadný hrob asi 1800 zkamenělých želv z jurského období objevili němečtí vědci v Číně. Paleontologové provádějící výzkum v provincii Sin-ťiang na severozápadě země uvedli, že voda želvy spláchla do
hromadného hrobu před miliony let, napsal zpravodajský server Fox News. Studie vyšla v odborném časopise Naturwissenschaften a na svých stránkách o ní psal server LiveScience.

Zlomek zkaměnělého hrobu. FOTO: Museum für Naturkunde / Berlin

Čekání na vodu se jim stalo osudným

Asi před 160 miliony let se tyto želvy pravděpodobně shromáždily v jedné ze zbývajících vodních ploch během velmi suchého období, aby tu čekaly na déšť. Ten ale zjevně přišel příliš pozdě, uvedli vědci. Když všechna voda vyschla, želvy uhynuly. Pak začalo konečně pršet a voda se hrnula s katastrofickou silou; záplavy spláchly želví těla i okolní sedimenty a zanesly je na jedno místo, kde byly nyní nalezeny.

Nalezené želví fosilie jsou až 20 centimetrů dlouhé a představují oblast s nejvyšší koncentrací želvích zkamenělin na světě. Vědci jejich počet zprůměrovali na 36 na metr čtvereční.

"Toto naleziště patrně více než zdvojnásobilo známý počet želv z jurského období," řekl Walter Joyce univerzity
v německém Tübingenu. Takhle velký vzorek nabízí vědcům vzácnou možnost studovat odlišnosti mezi jednotlivci jednoho prehistorického druhu, dodal.

Ilustrační foto: Thinkstock