Největší želva měřila kolem tří metrů

Trochu to připomíná puzzle, ale s intervalem 162 let. Amatérský paleontolog objevil v roce 2012 kus kosti fosilní pravěké želvy. Až s odstupem se zjistilo, že jde polovinu jiné kosti, popsané už v roce 1849. Skládačka zapadla do sebe a vědci díky tomu mohli odhadnout, jak vypadal možná největší – asi třímetrový – druh želvy na Zemi.

Největší želva měřila kolem tří metrů

"Jakmile se tyto dvě poloviny se spojily, zapadly jako kousky skládačky," cituje ScienceDaily Teda Daeschlera, kurátora sbírek obratlovců Akademie přírodních věd na Drexel University.

Objev a spojení obou částí kosti se přitom vzpírá konvenční zkušenostem, protože jen málokdy se podaří s takovým časovým odstupem zkompletovat dva kusy jedné kosti. Fosilní nálezy které se dostanou do obnažených vrstev málokdy vydrží delší čas, a 162 let je poměrně dlouhá doba.

Kost pravěké želvy FOTO: Drexel University

Amatérský paleontolog Gregory Harpel navíc fosilii nalezl na povrchu u potoka Monmouth County v New Jersey, kde o víkendech pravidelně sbíral žraločí zuby. Nejdříve si myslel, že jde o kámen, ale když úlomek zvedl poznal, že jde o fosilii a předal ji paleontologům.

Vědci poměrně rychle identifikovali, že jde o část kosti pravěké želvy, která žila někdy před 70 až 75 miliony let. Do té doby nebyla rekonstruována její podoba, protože se se nedochovalo dost kompletních kostí, aby bylo možné odhadnout její rozměry.

Asistenti kurátora Jason Schein a David Parris, kteří od Harpela kost přejali prý dokonce žertovali, že jim polovina kosti přední končetiny připomíná jiný nález. Připadalo jim však skoro nemožné, aby se jednalo o stejnou kost. Nicméně bylo to tak.

Pravěkou želvu Atlantochelys mortoni podle dílčího nálezu poprvé identifikoval 19. století přírodovědec Louis Agassiz. Dávná želva se tak vyloupla na svět v celé své velikosti. Od hlavy k ocasu měřila přes tři metry.