Válečné lodě budoucnosti má pohánět mořská voda

Přímo v nádrži s palivem budou plout válečné lodě budoucnosti. Podle odborníků pracujících pro americké námořnictvo potrvá ak ještě deset let, než vypluje první válečná loď poháněná jen mořskou vodou.

Válečné lodě budoucnosti má pohánět mořská voda
Válečné lodě budoucnosti má pohánět mořská voda
Zdroj: archiv

Laboratorně již předvedli, že díky nové technologii je možné obyčejnou mořskou vodu proměnit na kapalné hydrokarbon, palivo schopné pohánět model letadla. A brzy by tak mohl tento proces poslat do výslužby zásobovací flotilu 15 obřích tankerů námořnictva, které ročně zásobí stovky lodí flotily přibližně 600 miliony galonů paliva.

Efektivní konverze mořské vody zajistí loďstvu nevyčerpatelný zdroj pohonných hmot a zároveň přinese i nemalou úsporu Pentagonu, který byl přes bezkonkurenční výši vojenských výdajů USA donucen ke škrtům. Většina z 289 plavidel válečného námořnictva USA je závislá na pohonných hmotách na ropné bázi. Výjimku tvoří jen některé letadlové lodi a ponorky, které mají jaderný pohon.

Proces přeměny slané vody na palivo zahrnuje extrakci molekul oxidu uhličitého z vody v níž loď pluje a současně produkci vodíku. CO2 a H2 vytvářejí následným zkapalněním palivo, popisuje technologii článek publikovaný na webu Naval Research Laboratory.

Konvertor

"Potenciálním přínosem je schopnost produkovat palivo pro plavidla přímo na moři s menší logistickou náročností i bez zátěže pro životní prostředí. Zároveň to zvýší energetickou bezpečnost a soběstačnost námořnictva," uvedla výzkumnice Heather Willauerová, která na projektu pracuje již dva roky. Námořnictvo tak nebude závislé na dodávkách pohonných hmot z jiných zemí ani nebude nuceno udržovat dlouhé a zranitelné zásobovací trasy.

"Je to pro nás obrovský milník. V armádě a námořnictvu se potýkáme se specifickými problémy. Nemůžeme jet na benzinku, pohonné hmoty si musíme zajistit sami. Rozvoj tak převratné technologie pro nás může znamenat opravdu hodně,"  citoval AFP viceadmirála Philipa Culloma.

Přestože jde o potenciálně výhodnější postup, otázkou zatím zůstává jeho efektivita, protože ani konverze mořské vody není zadarmo. Náklady na nyní používané palivo se pohybují pod čtyřmi dolary, cena však nezahrnuje náklady na logistiku - transport a skladování. Odhad ceny jednoho galonu paliva z mořské vody v současnosti činí 3-6 dolarů - což je příliš nejistý rozptyl, efektivní jen na spodní hranici.

"Demonstrovali jsme proveditelnost, teď chceme zvýšit efektivitu procesů," ujišťuje Willauerová.

 

 

Související články