Houby mají moc měnit počasí, zjistili vědci

Heslo komunistických ideologů Poručíme větru, dešti! se nepodařilo naplnit, kdyby tak jen tušili… Ale houby?, že umí manipulovat s klimatem, to asi netušil nikdo. Vědci však nyní popsali mechanismus, jakým houby ovlivňují vlhkost v ovzduší a stimulují větrné proudění s jasným záměrem: rozmnožit se.

Houby mají moc měnit počasí, zjistili vědci

Rostliny využívají různé triky k šíření semen, včetně gravitace, kdy uvolněnou silou katapultují semena do prostoru, plachtí po větru, vodě, nebo se dovedně transportují s pomocí jiných živočichů, ať již v srsti nebo výtrusech.  Ale houby byly dlouho považovány za naprosto pasivní porost, který uvolňuje periodicky výtrusy a spoléhá na náhodný závan.

Houby shittake

Opak je pravdou. Nový výzkum v USA však ukázala, že houby umí své výtrusy rozšířit po širokém okolí i za úplného bezvětří, protože si umí vytvořit své vlastní počasí.

S pomocí filmového záznamu a matematického modelu zdokumentovali, jak například houby shittake uvolňují vodní páru, která ochlazuje vzduch kolem nich. Výkyv teplot a jeho následné vyrovnávání vyvolá miniaturní větrné proudění, které potřebují výtrusy, aby se z "mateřské houby" rozšířily dál.

'' Náš výzkum ukazuje, že mechanismy v přírodě jsou mnohem složitější,'' komentovala výsledek vedoucí výzkumu profesorka Emilie Dressaire z Trinity College v Hartfordu. '' Je to neuvěřitelné, ale houby jsou geniální inženýři."

Ačkoli byl výzkum zaměřen jen na vybraný druh, vědci podle serveru Telegraph věří, že tento mechanismus využívající cíleně zvyšování vlhkosti k vytváření větrného proudění, je pro houby univerzální.